Varningslampa för överhettning/felsäkert läge. Summit 800r

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Har varit i fjälls några dagar och det har varit hårt före. Skotern gick som in i ett läge att den inte gick att varva fullt ut och gick lite ryckigt sen tändes varningslampan för överhettning, då stannade jag direkt och slog av skotern. Jag undrar om skotern ska gå in i ett sådant läge så man inte ska fortsätta köra fast varningslampan lyser och vid vilken temperatur varningslampan tänds.

Jag vart lite nojjig om det där och funderar stark på att köpa en tempmätare så jag ser i displayen vad tempen ligger på.

Tacksam för svar/Simon!

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min 800r (Lynx RE 800 2008) varnar (genom ett pip och genom att varningslampan tänds) när kylarvätskan kommer upp i ca 80º.
Jag kan dock fortsätta köra och jag har inte noterat någon påtaglig prestandaförändring. Jag brukar snarast försöka leta upp lite lössnö och göra några ordentliga "fullgasdiken" med mattan, det sänker tempen 15-20º på bara några få sekunder.

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Har varit med om precis samma sak på min Summit 2009 idag
Den gick in i felsäkert läge,började pipa, gick halvdassigt och varna för hög temperatur.
Förstår dig som funderar på att köra en tempgivare, men som det är på min skoter så är det så jävligt att det redan finns en motortemperaturgivare men som man måste köpa en "Premium - Plug & Play" för att aktivera den för ca 2000:-