Vars ha "fästet" på SLP PP skidor?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tjena!

Jag behöver eran expertis!

På mina SLP PP har jag ju 2 st inställningsmöjligheter.. fram och bak!

Vars har ni inställt era? Vad ger det för fördelar/nackdelar?

Mata mig med info, ska försöka komma fram till det jag gillar bäst.

/F

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Dom har väl 3? Mina är iaf i mitten och ska testa dom så, har läst i någon tråd här på forumet hur dom blir i varje "hål"

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Se där! jag har bara 2 hål på mina å de står 2009 på mina

Nåja, undrar ändå vars man ska ha dom.. jag är newbi på dehär :D

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Jag köpte mina nya för några dagar sen, jag har tre olika hål. Och jag fick med en lapp där det stod var jag skulle ha dom för att det skulle va bra för min lynx! Och det var i mitten hålet av dom tre.

MVH / Andreas

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag köpte mina nya för några dagar sen, jag har tre olika hål. Och jag fick med en lapp där det stod var jag skulle ha dom för att det skulle va bra för min lynx! Och det var i mitten hålet av dom tre.

MVH / Andreas
ah! Får jag fråga vad de stod? Blev nyfiken vad varje hål har för "profil" =)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vars du ska ha dom har med å göra hur lättstyrda/grepp och div. andra egenskaper dem ska ha... jag kör mina i främre hålen på min IQ, enligt mig så funkade de riktigt bra i snö och inte allt för tungstyrda.. de där med 3 hål lät riktigt konstigt.har en polare som har ett par PP han har två hål..mina förra hade två hål
och mina före de hade två hål....

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag har 2 hål på mina och jag montera dom i bakre. Har ingen aning om vad de blir för skillnad men är ju bara prova när man är och kör. Tar ju inte så lång tid att byta :)

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vi säger såhär, vad är skillnaden med att ha dom framme å bakom?

Det känns om sätter jag den i FRÄMRE hålet så kommer den styra hårdare å ha mera tryck på stålet = styr bättre men tungstyrd

Bakom så känns de som den kommer "glida" lättare osv

Eller har jag helt fel?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jaaa måste vara nått dära...då du sätter i bakre hålen så centrerar du ju skidan.och främre så flyttar du fram den:) och flyttar du fram så trycker man ju ner bakändan av skidan..dock vad detta ger i effekt vågar ja inte svara på=)

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Du är inne på rätt linje.
Främre hålet placerar skidan mer bakåt och blir därför mera tryck på skidan.
Kör man mycket lössnö skulle jag montera i dom bakre för bättre flyt i snön
Hårpackat kanske lite moddigt så monterar jag i dom främre.

Man får testa sig fram vad som funkar bäst.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du är inne på rätt linje.
Främre hålet placerar skidan mer bakåt och blir därför mera tryck på skidan.
Kör man mycket lössnö skulle jag montera i dom bakre för bättre flyt i snön
Hårpackat kanske lite moddigt så monterar jag i dom främre.

Man får testa sig fram vad som funkar bäst.
Då kommer jag att montera den i den bakre! Tack för svar! Klockrent :D

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Det finns 2st olika typer av fästen, ett som är ganska lång och ett som slutar strax efter hålen för bultarna. Jag hade iallafall den långa typen men kapade ner dom så dom blir lika långa som den korta modellen sen tog jag bort färgen och lade på lite tunnare. Och sparade totalt 1kg för båda skidorna! Bara färgen vägde 150g per fäste!!!!! Och jag lade på ca 10-15g färg och det täcker och är lagom tjockt.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se

Polaris Snow's skida ovan på bild !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mina äldre SLP skidor ( 2005 ) hade platta med 3 olika monteringsmöjligheter för styrskenan samt stort hål rektangulärt hål rakt under styrspindeln.

Mina nuvarande SLP skidor ( 2009 ) har platta med bara 2 olika monteringsmöjligheter för styrskenan samt att det stora hålet under styrspindeln inte finns kvar vilket gör hela plattan betydligt styvare.

I båda fallen har jag haft den längre typen av platta som kallas "Competition" på SLP's hemsida.

* Desto närmare skidan är skoterns tänkta mittpunkt desto kvickare styrning men nervösare styrning ( KORT hjulbas ).

* Desto längre ifrån skidan är skoterns tänkta mittpunkt desto lugnare styrning men sävligare beteende ( LÅNG hjulbas ).

.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
På xp:n rekomenderas man att montera skidan så att skidan kommer så långt bak som möjligt , om man tycker den är vobblig, den blir då stabilare men mer tungstyrd. Ja också tvärtom i det främre. Men utgångsläget är det i mitten om man nu har 3 hål.

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Såhär ligger det till:
BRP (lynx/ski-doo) har långa fästet med tre hål.
Polaris IQ har korta fästet med två hål.

I vilket hål du ska ha bultarna har att göra med hur mkt tryck du vill ha på skidorna bland annat och på vilka underlag du kör.. står på lappen som följer med skidorna. Minns inte om jag satte mina i främre eller bakre och orkar inte gå ut å kolla nu när det e -25 grader :)