Vart att placera non-slip hjulen?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Har nu införskaffat mig non-slip hjul. Så jag undrar hur jag ska vet vart på axeln de ska sitta.?
Har sett installations blad till andra modeller men inte något till yamaha.

Tack på förhand!

Skoter *yamaha Sxr 600-02*

**Posta i feltråd från början**

//Rasmus

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tja,

Du måste mäta in vart som ska sitta, är inga problem om dina gamla drivhjul sitter på axeln. Lite funderande blir det väl.

Hoppas du har tillgång till en press, annars får du nog jobbigt att få dit dom. Har du ingen press lämna in skiten till en firma, dom tar nog inte så mkt för det.

Har du gått på 8 tänders hjul eller 9 tänders som sitter orginal på Yamman ? Har du valt 9 tänders så kommer dom nog att ta på den främre axeln i boggien. Iaf ville dom göra det på Viper, köpte dock mina på duells så det kan ju skilja lite beroende på modell...

Kan vara ide att mäta på det innan du börjar :)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jojo,

Men tänkte ifall det fanns någon "manual" så slipper man sitta där och fundera.?

Har köpt 8 kuggars 2.86" non-slip som har i stort sett större diameter som 9kuggs.

Kommer lämna in drivaxeln så får någon annan pressa om dom, skulle kosta 150kr.

//Rasmus

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Som sagt är det lättast ifall de gamla sitter kvar på axeln.
Mät ut mitten mellan dem, markera tydligt och bra.
Få bort de gamla hjulen och pressa på de nya.
Håll dem båda lika långt ifrån mittenmarkeringen och se till att få dem med samma axiala cc som det är på mattans fönster.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om dom har samma diam kommer nog tänderna på no slip som går genom matthålen att ta i din främre boggieaxel.... mät innan, det är mitt tips.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jojo,

Men tänkte ifall det fanns någon "manual" så slipper man sitta där och fundera.?

Har köpt 8 kuggars 2.86" non-slip som har i stort sett större diameter som 9kuggs.

Kommer lämna in drivaxeln så får någon annan pressa om dom, skulle kosta 150kr.

//Rasmus
Vad har du köpt för matta när du ska ha 2.86" delning?

R

Robin

Enklaste sättet att få till det bra är ju att markera vart gammla hjulen varit
Ex: l--------l
när hjulet är borta så markerar du mitten vart hjulet suttit.
Ex: l----.----l
Därefter mäter du ut hur breda nonslip hjulen är
Ex: [---------]
Och markerar det på gammla hjulens position.
Ex: [-l---.---l-]

Förstår du den enkla tecken ritningen? tecknena [ samt ] är tänkt att markera bredden på nonslip då jag antar att dom är lite bredare än din orginal (kan ju mycketväl vara lika breda eller smalare tom)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Här är måtten, både centermåttet och måttet om man har Doo's drivisar.
Körde med dem och det blev perfekt.

Ski-Doo extroverts #504152503
The distance from the LH side (speedo side) end of the drive shaft to the LH side of the LH extrovert hub is 60.3 mm (2.37").
The distance from the LH side (speedo side) end of the drive shaft to the centerline of the LH extrovert driver is 113 mm (4.45").
The distance from the RH side (sprocket side) end of the drive shaft to the RH side of the RH extrovert hub is 110 mm (4.33").
The distance from the RH side (sprocket side) end of the drive shaft to the centerline of the RH extrovert driver is 163 mm (6.42").

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Här är måtten, både centermåttet och måttet om man har Doo's drivisar.
Körde med dem och det blev perfekt.

Ski-Doo extroverts #504152503
The distance from the LH side (speedo side) end of the drive shaft to the LH side of the LH extrovert hub is 60.3 mm (2.37").
The distance from the LH side (speedo side) end of the drive shaft to the centerline of the LH extrovert driver is 113 mm (4.45").
The distance from the RH side (sprocket side) end of the drive shaft to the RH side of the RH extrovert hub is 110 mm (4.33").
The distance from the RH side (sprocket side) end of the drive shaft to the centerline of the RH extrovert driver is 163 mm (6.42").
Tack Mikael N,

Men är det samma till Whal Bros hjul?

Mvh

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Läste beskrivningen och dom rekomenderar anti-stab kit...
Vart köpa det??
Finns det i Sverige... eller måste man beställa från andra sidan pölen?