Köp inte Fixkitt fast jag brukar rek det för effektens skull!! 90% av alla köpes färdiga fixkitt har ringstopparna på kolvarna för nära boostporten eller överströmskanalerna.Rent hållbarhetsmässigt så har du en 13 så cylindern spricker inte på dem så fixkitt är onödigt på 13-18 motorer. Cfi 800an har väldigt smal cylinderyta mellan portarna bak så de gäller att ringstopparna sitter helst helt centrreradt på cylinderytan.Wiseco Arctic cat kolvar ska tydligen ha bäst centreade ringstoppar MEN då har wiseco och wössner börjat med átt slipa ur för ringstopparna på höjden av ringen så ringarna blir smalare just vid ringstopp.De sliter cylindrar och ringarna för mycket speciellt om de hamnar 1.1,5mm offsett på cylinderytan.Jag avråder helt från wiseco och wössner kolvar oavsett fixkitt eller inte till Cfi 800 och den nyare ho 800an samt BRP rotax 850 som har ännu smalatre cylinderyta.
Men undantag om du är ute efter rapp motor och ev 1hk till så köp wössner modellanpassade kolvar för de brukar ha ringstopparna bra centrerade typ som org polariskolvar. Fördelen med wössner just till polaris 800an är att de är svinlätta någonstanns mellan 50-80gr!! wiseco är också lättare men vet ej hur mycket. Men som sagt de sliter hårt på nikasilen i cylindern och även ringarnas spetsar så de är högrisk kolvar speciellt om de är lilla minsta offset i ringstopparna.
Så med det sagt är de säkrast att sätta i ORG/Prox / SPI/SnoX Hyperdrive , ja även vanliga billigaste Snox duger men rita för vart ringstopparna sitter och torrmontera kolvarna utan ringar för koll om någ ringstopp sitter skrämmande när en port.DE kolvarna har vanligt fuillbredds slyt på rinmgarna och klarar gå närmare en port. De bör helst sitta 2mm från en port för att va safe men 1,5mm är ok.Ringstopparna sitter tyvärr huller om buller på alla pirat gjutna kolvar.
Och slipa upp ringgapet till minst 0,53mm gå inte efter polaris spec för de gäller endast deras kolva ekller rättare sagt ringar de uppger typ 0,45-0,48 och de går ått hell på alla andra kolvringar.