Vart köper jag luftfilter?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Rekommendationen är att köra med original luftburk. Finns inga egentliga fördelar med att köa med filter om kör på vintern. Nackdelarna med filter är desto fler. Insugsgummin som ledas av när förgasarna förlorar stödet från burken, luftfilter täta av variatordamm, motorn suger varm luft under huven istället för kall luft utifrån, luftfilter som fryser igen av snödamm osv, osv.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är normalt inga filter på snöskotrar.
Likaså på båtar.
De används i en relativt dammfri miljö, därför sitter det inga luftfilter.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Den enda skoter jag har träffat på som har haft något liknande ett luftfilter var en John Deere Liquifire '80. Där sitter en lång cylinder av metalltrådnät där luftintagsslangen går in i luftburken. Men den tar luft ur motorrummet, så syftet med den där "silen" kanske är att ludd och stora bitar som lossnar från remmen inte ska följa med in i motorn. Det problemet finns ju inte om luftburken har ett eget intag utifrån.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det finns ju i allmänhet något som hindrar snö att komma in i luftburken, men att kalla det för luftfilter är väl att ta i. Däremot skulle nog även skotrar tjäna på att ha luftfilter, men man gör ändå kolvbyten oftare än vad livslängden skulle öka med filter...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Det vore väl i sig ingen nackdel att filtrera luften men problemen det kan föra med sej är rätt stora. Luftfilter och snödamm är till exempel ingen bra kombo.

Satte en gång i tiden öppna filter av mycket god kvalitet på en Polaris Ultra. Blev väldigt ofta bekymmer med surgång pga chokeverkan av igenfrusna filter efter det.

Hade man obegränsat utrymme skulle det kanske gå att bygga en stor och väl avskärmad burk och ha ett par luftfilter från crossare i den. Men med tanke på att den genomsnittlige hemmaservaren tycker det är besvärligt att byta kedjehusolja ett par gånger per vinter så tror jag inte att så många skulle uppskatta filtertvättning och klisteroljesöl.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Den stora anledningen till kolvslitage på en skoter med tvåtaktsmotor är ändå inte damm och smuts i luften, utan det är att motorn ofta går så kall att vattenångan i avgaserna kondenserar på cylinderväggarna och bildar en fin skärvätska tillsammans med tvåtaktsoljan. Cylinderväggarna måste komma upp i 60-70 °C för att man ska vara säker på att slippa kondens, men ofta är de (liksom kylvattnet) mycket kallare under körning. Av någon anledning brukar termostaten öppna redan runt 40-50 °C på vattenkylda skotrar.
Slitaget har ändå minskat på senare år nu när bensinen har blivit i stort sett fri från svavel, med gammaldags svavelhaltig bensin bildades dessutom svavelsyra vid förbränningen som bidrog till att fräta på kolvar, cylindrar och kolvringar.
Det lönar sig att varmköra lugnt så snart motorn tål gaspådrag efter en kallstart. Det är bättre än att lämna motorn på tomgång tills den är varm.