Vart sätta extern tempgivarsensor

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Tjena!
Jag monterade en extrern vattentempmätare förra vintern. Jag satt givare på utgående slang längst upp efter termostaten.

Saken är den att den externa tempgivaren visar väldigt ofta 100 grader, men original templampan varnar inte.

Skulle man satt givaren på en ingående slang istället, eller visar mätare fel?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är väl lätt gjort att prova tempmätaren genom att stoppa ner givaren i en kastrull med kokande vatten.

Om det är en enpolig givare som jordas till motorn, så bör du tänka på att mätaren kan vara känslig för jordpotentialskillnader. I så fall bör du ansluta mätarens jord till motorblocket så nära givaren som möjligt, dvs INTE jorda den till chassiet eller någon jord som kommer ut ur kabelstammen vid instrumenten.

Oftast vill man egentligen hellre sätta givaren så den mäter vattentemperaturen i termostathuset. Om den sitter på kylarslangen efter termostaten så ser man dels inte alls hur motortempen utvecklar sig innan termostaten öppnar och dels ser man inte alls hur varm motorn blir om t ex termostaten skulle fastna i stängt läge eller om det blir stopp i cirkulationen genom kylaren (t ex pga ispropp eller för lite kylvätska).

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Om du har en skoter utan batteri så visar mätaren fel pga växelströmmen. Den måste ha likström för att funka rätt. Givaren bör också sättas i toppen eller innan termostat.

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Hej
Tack för era svar.
Nu finns det som inget uttag för en extra givare i toppen, så jag vet inte hur man ska fixa det?
Vad är annars den näst bästa lösningen?
Jag har satt dit en liten likriktare till mätaren.
Tjejen körde skotern idag, och jag och barnen satt i pulkan. När det gick uppför och leden var väldigt dålig, så visade mätaren 100g. Liten stund senare började templampan att blinka. Men den kokade aldrig.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är inte helt lyckat att bara likrikta spänningen från en skoter med AC-system, det är knappast troligt att det är just 12 V man får ut efter likriktaren. Man borde nog komplettera med lite glättning och en spänningsregulator också, eller åtminstone mäta vad det egentligen blir för spänning.

Hur ser givaren ut? Är den gängad och tänkt att skruva in i ett gängat hål?
Spontant kommer jag att tänka på hur motortempgivaren ser ut på vissa äldre Renault , där fanns det ingen förberedd plats för tempgivare i motorblocket, så givaren gängades in i en aluminiumklump som liknar en förvuxen ringkabelsko, som sätts fast under en av topplocksskruvarna.
Vill man inte röra dem kanske man kan göra något motsvarande och sätta fast under en skruvskalle på termostathuset.

Om givaren inte är en stor gängad sak utan bara en liten plastkapslad historia kanske man kan limma fast den med epoxy på termostathuset.

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
https://drive.google.com/open?id=0B9B5jaNJVvKRV05KSXZHelNqaGM

Termostathuset sitter "ovan" termostaten. Så det är svårt att få till en bra lösning just där..... Om jag inte tar bort termostaten.
Avluftningensskruven sitter på termostat huset, och där skulle man kunna sätta givaren.
Som det ser ut nu sitter givare (gängad) ca 20 cm på slangen efter termostathuset. Givaren sitter på en slangadapter för givare. Jag har jordat givaren till minus på batteriet.

Innan motortempen blir 20 grader, visar mätare volt. Den brukar då stå på 12,5-12,8v.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Jag tycker de låter som den givaren sitter på ett bra ställe den visar 100c då lampan tänds de är ju perfekt. Vattnet kokar ju inte vid 100c i en övertryck satt motor som detta är man måste säkert upp i 110c innan de kokar.