Varva inte upp/fet blandning

Koebes

Ny medlem
30 dec 2006
4
0
1
Jämtland
Hej, jag har en AC cheetah med 440LC motorn. Köpte den som reservdelsmaskin, men den var fräschare än vad jag hade förväntat mig :rock: . Det finns bara ett litet problem. Motorn funkar inte som den ska :bawling: . Förra ägaren hade bytat bränsleslang och efter det gick den ingen bra säger han. Nu är det ju lite otrolig att det är bara det. Plockade isär båda förgasare och hittar inget fel.Flotörnivån var lite hög, men inte nåt hemskt mycket. Ställde luftskruven på 1,5varv ut, nålclipsen på mitten, och justerade gasvajer, choke och oljepump. Nu funkar den hur fint som helst på tomgång, starta lätt, osv. men totalt slö efter det och lyfter man skotern back varvar den max till 4000varv. Däremot röker det som om man hade choke urdragen. Jag är nog ganska säkert att båda choke stänger bra. :hmmmm2:
Har bytt till nya tändstift, men det blev inget bättre. På tändstiften ser man också att den får för mycket bränsle.
Huvudmunstycke är 240 och stämmer överens med handboken. :hmmmm2:
Någon som har ett förslag eller haft liknande symptom? När jag köpte den så satt nålen en clips längre ner, så att det blir mindre bränsle. Ska flytta tillbaka den i morgon, men jag tror inte att det blir så stor skillnad att han inte går alls, eller?

Nisse
 

Koebes

Ny medlem
30 dec 2006
4
0
1
Jämtland
Hej, tack för alla förslag


Den startade bra idag med choke och sedan kunde man ta bort choke direkt. Men omöjlig att varva upp. Endast utan rem=utan motstånd.

1. Kopplade bort insugslangen till luftburken på båda förgasare. Ingenting
2. Svart kabel till direkt jord (nyckeln och allt annat säkerhetstjafs var då ur funktion) Ingenting.
3. Stängde av bränslekran tills det var slut på bensin. Det märktes inte någon föbättring
4.Provade med Startspray. (och remmen på) . Då gick det att gasa och det kändes som om den vaknade till liv.

Kanske tvärtom att den går för magert?

Tändstiften kan man inte riktig tyder tycker jag. Dem är mörkt och blöt runt elektroden, och jorden eller vad det nu heter är gråaktig. Så den går inte för mager enligt dem.

Det finns bara en bränsleslanganslutning till gasarna. Ingen retur eller överlopp.
Kompmätaren är utlånad just nu, så kunde inte testa den biten. Men båda tändstift ser likadana ut och motorn har normal motstånd och starta ju bra även idag med -10.

Nålen såg OK ut när jag rengjorde förgasaren. Oljepumpen är rätt inställd

Tyvärr är andraskotern en F/C Cheetah, och det skiljer nog en hel del. Annars skulle man ju kunna byta över del för del tills man hittar felet. Har dock en kompis med samma motor och ska kolla om man kan sno typ CDI, tändspole och förgasarna en stund


Glömde att nämna att batteriet är död. Det är den också på min F/C Cheetah, så jag antar att det gör inget?

Fick nu även tips att plocka bort avgasröret. I morrn ska det provas med separat bränsletank, allt eltjafs bortplockat, och utan avgasrör. Då får vi se om den kommer igång.