Varvar för lite i djupsnön? TRA-primär, 600 e-tec?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hejsan,

Finns ju 6 lägen på primären som ju styr toppvarvet om jag förstått det hela rätt. Var ute och testkörde lite idag på läge 2 tror jag den är.

På led, väg, is, packat så varvar den 8200 på fullt spett, men i djupsnö vill han bara varva 7800rpm. Allt enligt mätaren såklart.

Tycker mig ha läst i intrs.boken att man vill ha toppvarvet kring 8100-8200? Men det kommer ju bli en kompromiss hur jag än gör?

Men, jag har hellre "toppeffekten" i djupsnön så tillvida det inte blir "skadligt" att den kommer övervarva en smula på led/is.

Tänker jag rätt?

Gäller Lynx 600 e-tec.

braJoh464

Ny medlem
20 feb 2010
4
0
1
Min 600 sdi hade samma symptom. Ändrade primären till inställning 5. Enorm skillnad. Varvar ung. 8300 på hård väg. Skall varva 8100.

13 feb 2010
10
0
1
Bureå
Detta problem löser du igentligen bäst genom att vikta ner variatorn typ 1 gram. det beror ju främst på att den växlar ut för fort. Men om du frågar mig så är det precis så den ska vara för just nu plockar du ut all effekt på led. i djupsnö behöver man ju bara en massa mattspinn och de har du ju endå.

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
jag har samma problem på min renegade! finns det inget annat att göra förutom att vikta ner? typ byta till en fjäder med högre sluttryck?

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
hur mycket kan man vikta ner då? måste köra på clicker #6 nu för att den ska varva som den ska i djupsnö och det sitter ett EPI variatorkit på den och den går pinsamt dåligt!

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Detta problem löser du igentligen bäst genom att vikta ner variatorn typ 1 gram. det beror ju främst på att den växlar ut för fort. Men om du frågar mig så är det precis så den ska vara för just nu plockar du ut all effekt på led. i djupsnö behöver man ju bara en massa mattspinn och de har du ju endå.
Jag tycker tvärt om , i djupsnö behöver du all effekt du kan hitta, på leden brukar en 600 räcka till och bli över.