Varvstopp i Wildcat 700?

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
Har en motor till en Arctic Cat Wildcat 700 från -92 (eller om det var -93?) som jag bygger en motorcykel runt med en egen 6-växlad låda, dvs. ingen variator.

Min fråga är:
Finns det någon varvstopp i cdi:n eller är varvet endast begränsat med hjälp av variation? Och om det finns varvstopp, vid vilket varv kommer det in och går det att ändra på något sätt, eller är det nytt programmerbart tändsystem som gäller då?

Tacksam för svar

//Lars
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vad jag vet så har den ingen varvstopp.
Finns en orsak till att man inte bör nypa fullt med en skotermotor utan att ha variatorrem på plats, kan lätt varva för mycket för att variatorn skall gilla det.

Numera så har endel skotermotorer varvstopp/varvstrypning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.082
113
Stora Blåsjön
Kan tyvärr ingen om gamla ac motorerna, men de flesta motorerna (utom rotax) med förgasare har inget varvstopp utan det styrs av variatorn och pipan.
Däremot är det väll inte helt säkert att tändkurvan passar så jätte bra mot pipan i mellanregistret om man skulle göra den mycket kortare för att få högre varv på motorn.
Men att lägga sig på 9000-9500v är nog inga problem med originalkurvan.
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
Vad jag vet så har den ingen varvstopp.
Finns en orsak till att man inte bör nypa fullt med en skotermotor utan att ha variatorrem på plats, kan lätt varva för mycket för att variatorn skall gilla det.

Numera så har endel skotermotorer varvstopp/varvstrypning.
Ok, låter ju bra. Anledningen till frågan är egentligen att få ett lite längre register eftersom jag ska köra med växellåda och inte variator. Jag kan ju inte stalla den på ett bestämt varv då.
 

lahi

Aktiv medlem
29 nov 2009
50
0
1
Kan tyvärr ingen om gamla ac motorerna, men de flesta motorerna (utom rotax) med förgasare har inget varvstopp utan det styrs av variatorn och pipan.
Däremot är det väll inte helt säkert att tändkurvan passar så jätte bra mot pipan i mellanregistret om man skulle göra den mycket kortare för att få högre varv på motorn.
Men att lägga sig på 9000-9500v är nog inga problem med originalkurvan.
Göttgött. Finns ju eftermarknadsvarvstopp som man kan montera om jag vill bryta vid t.ex. 9500 eller nåt. Annars kan det bli lite surt om jag råkar missa en växel eller om den skulle hoppa ur nu när jag ska köra med växellåda.

Det där med tändkurvan är nog svårt att veta innan jag provat. Skulle det bli helt åt pipan (hehe, humor. Pipan... jaja) så är det nog det lilla i sammanhanget att fixa. Hela hojen ska byggas klart först.

Tror du motorn som just nu är original invändigt skulle palla med 9500 varv med en kortare pipa eller är det för mycket för avgasdurationen? Vad ligger en sån här på förresten i duration? Tänkte porta den efter uppstart och efter jag sett att allt lirar, men pipor måste byggas och jag vill helst inte bygga en uppsättning som bara ska användas i de få veckorna efter uppstart som motorn är oportad. Lika bra att bygga lite vassare pipor med en gång, men pallar inte den oportade originalmotorn (med original squish på 2,5 mm eller nåt) med de piporna så är det ju dumt...