Varvtal vid fräsning

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har ju skaffat en fräs och skulle vilja ha formel/tips på varvtal kontra olika stora pinnfräsar. Vill minnas att jag läst någonstans att man kan räkna ut varvtalet beroende på diameter och antal skär på fräsen.

Någom som har tips eller länk till nån hemsida? Har försökt googla men inte hittat nåt vettigt

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar FOX rider då behöver jag bara lista ut vad skärhastigheten är för olika material m/min :)...eller är det olika för olika fräsar?

Mmb

Aktiv medlem
4 dec 2011
58
0
1
På miniräknaren slår du: (skärmeter x 1000 / pi / fräs diameter) för att få fram varvtal, sen beror det på om du kör med snabbstål(HSS) eller hårdmetall pinnfräs och vilket material du ska fräsa i.

HSS pinnfräs i vanligt järn(2172) = 45 skärmeter
Rostfritt~30-35 skärmeter

Hårdmetall pinnfräs i vanligt järn(2172) = 80 skärmeter
Rostfritt ~60-65 skärmeter

Ska du till exempel fräsa med en 20mm HSS pinnfräs i vanligt järn slår du: 45000/3.14/20, och får då varvtalet 716.

Sen vet jag inte vad du har för fräsmaskin, men om du vill ha fram vilken matning du ska köra så slår du:

(Varvtal x mm per tand, och gångrar det med antal tänder på fräsen.)

Både HSS och hårdmetall pinnfräs i vanligt järn = 0.05-0.40mm per tand, normalt för HSS är 0.05-0.1mm per tand.

Exempel: 20mm HSS pinnfräs med 4 tänder,

716 x 0.05 = 35.8, nu har du matning per varv. Sen slår du 35.8 x 4 = 143 i matning.

Det finns fler sätt att räkna på, men jag tycker det här är rätt bra. Så här gör jag, hoppas det hjälpte! Bara fråga om jag varit otydlig.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar så mycket frö det. Jag har bara manuell matning på fräsen.

Vet du vad skärhastigheten ligger på alumnium...vet ju att det finns olika kavlite men nått "medelvärde"?

Mmb

Aktiv medlem
4 dec 2011
58
0
1
Vi kör så sällan alu, och när vi gör det är det typ "flygplans alu", men i vanligt alu kan du utan problem dubbla skärhastigheten jämnfört med vanligt järn. Ska se om jag hittar nån verkstadshandbok, isåfall kan du få exakta skärmeter.