El är inte min starka sida och jag har kört fast i felsökningen. Behöver lite input från folk som har mer koll.
Jag har alltså en Polaris 800 med CFI-4 motorn. Köpte den och visste från förra ägaren att den fick för sig att släcka bland annat displayen ibland. Eftersom jag redan haft en Polaris med CFI-motorn så tänkte jag att det är voltregulatorn som gått sönder, så jag köpte en ny innan något värre skulle hända. Körde sedan ca 5 mil med den nya regulatorn och på väg hem så släckte skotern först displayen samt lyset och några sekunder senare så dog den. Fick ej igång den och bärgade hem den.
Efter ett antal drag så går den igång, men utan varken lyse eller display. Därefter går den i mindre än en minut och dör sedan. Följande är vad jag har kollat/gjort:
- Skickat in både ny och gammal voltregulator samt stator till Timrå Elbyggnad (kan varmt rekommendera er att höra av er till dem om ni någon gång har problem med elkomponenter, riktigt bra service) men det var inte fel på någon av dem.
- Bytt relät som reglerar ström till lyse, display, handtagsvärmare etc.
- Gått igenom i princip hela kabelhärvan och letat efter trasiga kablar men kammat noll.
- Mätt jord mellan jordpunkten och motorblocket, visade ca 0,2 ohm.
- Matat bränslepumpen externt med ett bilbatteri via "Prime fuel pump"-kontakten och mätt strömåtgång.
Det lustiga när jag gjorde det sista var att lyset och displayen fick ström då också (vet inte om det ska hända) och den drog då ca 14,5 Ampere, vilket jag tycker känns mycket.
Vad tror ni kan vara fel? Kabeln till "Prime fuel pump"-kontakten är helt intakt och likaså huvudkabeln till bränslepumpen. Är DC-motorn i bränslepumpen kass och drar så mycket ström att statorn inte kan leverera nog eller är det mer troligt att någonting annat kan dra all ström?
Påverkas elsystemet någonting om man kopplar från kontaktstycket till huven eller spelar det ingen roll?
Jag har alltså en Polaris 800 med CFI-4 motorn. Köpte den och visste från förra ägaren att den fick för sig att släcka bland annat displayen ibland. Eftersom jag redan haft en Polaris med CFI-motorn så tänkte jag att det är voltregulatorn som gått sönder, så jag köpte en ny innan något värre skulle hända. Körde sedan ca 5 mil med den nya regulatorn och på väg hem så släckte skotern först displayen samt lyset och några sekunder senare så dog den. Fick ej igång den och bärgade hem den.
Efter ett antal drag så går den igång, men utan varken lyse eller display. Därefter går den i mindre än en minut och dör sedan. Följande är vad jag har kollat/gjort:
- Skickat in både ny och gammal voltregulator samt stator till Timrå Elbyggnad (kan varmt rekommendera er att höra av er till dem om ni någon gång har problem med elkomponenter, riktigt bra service) men det var inte fel på någon av dem.
- Bytt relät som reglerar ström till lyse, display, handtagsvärmare etc.
- Gått igenom i princip hela kabelhärvan och letat efter trasiga kablar men kammat noll.
- Mätt jord mellan jordpunkten och motorblocket, visade ca 0,2 ohm.
- Matat bränslepumpen externt med ett bilbatteri via "Prime fuel pump"-kontakten och mätt strömåtgång.
Det lustiga när jag gjorde det sista var att lyset och displayen fick ström då också (vet inte om det ska hända) och den drog då ca 14,5 Ampere, vilket jag tycker känns mycket.
Vad tror ni kan vara fel? Kabeln till "Prime fuel pump"-kontakten är helt intakt och likaså huvudkabeln till bränslepumpen. Är DC-motorn i bränslepumpen kass och drar så mycket ström att statorn inte kan leverera nog eller är det mer troligt att någonting annat kan dra all ström?
Påverkas elsystemet någonting om man kopplar från kontaktstycket till huven eller spelar det ingen roll?