Vector eller Rx 1a ???

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Hej, funderar på att köpa en Yamaha rx 1a eller en vector och då undrar jag ..

Vad är skillnaden mellan dom två?

För och nackdelar på båda maskinerna??

Mvh :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Största skillnaden är väl tre eller fyra cylindrar...
Vikten är ju ungefär densamma, bränseförbrukningen kan jag inte uttala mig om men gissningsvis skiljer det inte SÅ mycket.
Med dom alternativen skulle jag personligen välja RX1.

Frigge

Medlem
10 jan 2010
28
0
1
Norrbotten
Båda två är trevliga skotrar om man kan leva med de extra kilona jämfört med 2-taktare. Körställningen på Vector årsmodell 2005 är ganska lik RX1:an, dvs. lite gammaldags. Årsmodell 2006 och framåt fick Vectorn en "modernare" körställning. Motormässigt är RX1:an helt klart att föredra, de extra 20-25 hästarna märks ganska mycket plus ett härligare motorljud (om man nu bryr sig om det). Sedan tror jag även att RX1:an drar något mindre bränsle, dock marginellt. Apex som kom år 2006 skiljer sig ganska mycket från RX1:an och kostar ett par tiotusingar mer.

Kedjesträckaren har varit ett problem för Vectorn, lyssna efter tickande ljud från motorn. Båda modellerna lider av skrammel från variatorn på tomgång vilket är normalt. Sedan finns det andra punkter att kolla upp, sök på forumet för mer information.

Min favorit av dessa två är i alla fall RX1:an, för runt 40.000 kr får du ett fint exemplar, men Vectorn fr.om år 2006 är inte dum den heller.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..hej och hå, största skillnaden är väll back eller inte tycker jag, bägge är massiva kvalitetsbyggda snöskotrar som kan köra frammåt väldigt fort. Men bara en har av dem har back, eller hur?

Har liiiite sneglat åt gamla turbo yammisar, kan man leva utan back så rekomenderar jag en turbo RX1 från 03 nu för ca 57.ooo om jag inte minns helt fel..
finns även en turbo vector -o5 för 58.ooo:-

Vectorn är en 22ohk och RX1an är en ca 240hk.

swedetrail

Aktiv medlem
31 mar 2009
88
0
6
Sundsvall
Med original matta och korta maskinen så är det gå fort på led, warrior´n tar sig fram hyfsat tycker jag men ripsaw är inte en lössnömatta direkt:)
Försök hitta en warrior med 44 matta så lär du inte bli besviken.