Vector Sp mot Phazer?

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Starkt sugen på att avyttra min SP och köpa en Phazer,vill ha en lätt lekskoter i vinter.
Har ej provkört nån.
Ska man satsa på en kort eller en mtx?
Skillnad Fx-Rtx?
Eller man kanske ångrar sig när man bytt,vectorn är ju trots allt motorstarkare:hmmmm:

Tips och ideer mottages.

MVh

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Jag har provat phazer FX och enligt mej är det inte en rolig skoter, skulle satsa på en Nytro RTX om jag skulle köpa en Yamaha.

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Visst en nytro skulle ju inte sitta fel. Men dom har ju höjt försäkringen så förbannat på Sp:n nu,är ju garanterat inte billigare på en Nytro.
Phazern verkar ju vara billig att äga iaf.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
betalar väl 3500 i helförskring på phazern :D
Jag skulle vilja ha en nytro mtx men för mycket pengar.
Blir väl turbokitt till vintern, samt dämpare sen så.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Har haft en RS Rage.......den har jag inte kvar. Nu har jag bla en Venture Multipurpose. Den är i och för sig tyngre än Phazern (men inte så mkt som man kan tro, MP:n väger 260 kg torr). 3-cylindriga Genesis 120:an drar ofantligt mycket hårdare än lilla 500:a kubikarn i farter från ca 80 km/h och uppåt. Upp till den farten är dock lilla 500:an förvånansvärt pigg:)

RS Ragen kändes dock bra mycket "stalpigare" på dålig led än MP:n. Troligen pga tyngre över skidorna. Kör man på krokiga leder upp till max 100 km/h och leker lite i diken odyl tror jag Phazern är en rolig skoter helt klart:cool:

Här är ett norskt klipp från Youtube som visar att de 80hk i Genesis 80:an verkligen gör skäl för varenda hästkraft!

Phazer mtx (utan turbo!) mot Ski-Doo Renegade 600 SDI:rock:
http://www.youtube.com/watch?v=xdcJ9bZ1ZJA

mvh / Matti

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Skulle vilja se det där i verkligheten :)
Hopp och lek maskin så skulle jag välja lynx 600 -06 eller nyare.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Skulle vilja se det där i verkligheten :)
Hopp och lek maskin så skulle jag välja lynx 600 -06 eller nyare.
Norrmännen är väl ett ärligt folk.....tror du inte på klippet;) Mycket i att Phazern på klippet går så pass bra ligger naturligtvis i fästet....långmatta och högkam (ser ju ganska löst ut där de kör) plus "lagom mkt" hk så det inte spinner. Man kan ha hur mycket hk som helst om man inte har fäste:rolleyes:

Var det inte på BLS (Bästa Led Skoter) i Snowrider i fjol de blev förvånade hur bra en Phazer ("utom tävlan") hängde med "ledvärstingarna" på långsamma och medium-sträckorna. På snabba sträckan blev den naturligtvis efter.

mvh / Matti

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Norrmännen är väl ett ärligt folk.....tror du inte på klippet;) Mycket i att Phazern på klippet går så pass bra ligger naturligtvis i fästet....långmatta och högkam (ser ju ganska löst ut där de kör) plus "lagom mkt" hk så det inte spinner. Man kan ha hur mycket hk som helst om man inte har fäste:rolleyes:

Var det inte på BLS (Bästa Led Skoter) i Snowrider i fjol de blev förvånade hur bra en Phazer ("utom tävlan") hängde med "ledvärstingarna" på långsamma och medium-sträckorna. På snabba sträckan blev den naturligtvis efter.

mvh / Matti

Stämmer bra, den va inte långt ifrån att piska "ledvärstingarna"

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Skulle köpt en FX, utan tvekan.
En MTN krävs en heldel om pyssling innan man kan ut o ha kul på led etc (skitdämpare bla).

Sen i mina ögon ska en mountain ha mycket pulver under huven. Men som led piskare o leka i diken etc. är PZ FX utmärkt!

Enda som krävs är MTN skidor, 38as matta och ett v-kitt!

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
turbo till en phazer är ingen bra idé.. har snackat själv om det med åf i kiruna.. han satt att den ultimata skotern för turbo är rx1, inte svårt och förstå varför. så därför ska man inte sätta en turbo i en 500, den är tydligen för klen. motormässigt, va fan får man inte bara 130-140 totalt? bli ju lika mycket som en nytro kostar standard? det är bättre grjjer i en nytro än phazer

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
tycker du ska satsa på en nytro!

motor finns det så det räcker, ruskigt skön körställning, bra dämpare, har nästan bara positiva saker att säga om den!

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Å hur mycket vet en åf om turbo då?? Nej det där går jag inte på alls då jag har en kompis som har en fx med turbo som fungerar hur bra som helst. den slog om till 600mil i vinter och då har den gått med turbo sedan den var ny, det ända som har hänt är några tryckslangar som hoppat av.