vector turbo startar inte.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tjenare.
har monterat ett mcx turbokit på min skoter.....
men nu startar den inte....
soppa får den,stiften är blöta som fan.
har dubbelkollat kammarnas placering och det ser bra ut.
tändning har den också.
kan den ha blivit sur kanske?

någon som har några tips eller ideer?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
helt livlös är den.
puffar till ibland.


går det att ställa tändningen?
 
Last edited:

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
får den luft?

luften kommer ju genom insug, turbo, intercooler, dumpventil och sen till motorn

-kolla att filtret är ok
-kolla att turbon faktiskt kan snurra, och att den gör det när startmotorn går
-kolla att dumpventilen funkar
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
den snurrar inte när bara startmotorn går och det är väll inte så konstigt.
jag har tagit lös intercoolern vid senaste försöket.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Om jag vore du så skulle jag ringa och höra med MCXpress och fråga vad dom tror. Har du gjort nått annat åt motorn?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
om inte turbon snurrar så får ju inte motorn luft, det blir ju stock. luften kan ju inte passera om inte turbon snurrar. utan luft - ingen start. när startmotorn går så pumpar ju cylindrarna ut luft som ska få turbon att snurra

men den borde få luft om intercoolern är bortplockad

hur är det med dumpventilen? är den i rätt läge?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
dumpventilen sitte rpå intercoolern så om intercoolern inte är monterad så finns det ingen dump.


turbon snurrade när den puffade till
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
ja det verkar ju som att den får luft, bränsle och gnista
skriver lite allteftersom jag kommer på grejer som kan va fel

komp finns antar jag. är den kompsänkt? om ja, så kan den vara jävlig att få igång - prova startgas, det kanske kan funka....

eller så är det kanske något med elektroniken, då är du rökt utan dator


en annan fundering...kan det vara så att den får för fet blandning när du har kopplat bort turboluften? borde inte vara så...jag menar utan turboluften så är det ju så standard det kan bli, det borde inte vara någon som helst skillnad från din standardmotor - förutom exta insprutning

det är väl tilläggsinsprutning gissar jag, testa koppla bort tilläggsspridarna och starta
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
felet är/var avgaskammen.
kamdreven har markeringar.
men det är inte dessa man ska följa utan är två pricka på själva kammaxlarna.
vi ska ställa in dom rätt på torsdag.

bara för vidare info:
den är kompsänkt.
förgasarna är helt original,men flotörhuset är trycksatt.
dvs plockar jag av intercoolern så blir den helt original förutom kompsänkningen då......
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
felet är/var avgaskammen.
kamdreven har markeringar.
men det är inte dessa man ska följa utan är två pricka på själva kammaxlarna.
vi ska ställa in dom rätt på torsdag.

bara för vidare info:
den är kompsänkt.
förgasarna är helt original,men flotörhuset är trycksatt.
dvs plockar jag av intercoolern så blir den helt original förutom kompsänkningen då......
Upp med någon film när du fått snurr på fläkten!:beer:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men ska väll inte vara några problem alls med över 250hkr om man byter kolvar.

någon kanske vet?
har läst flera vector turbos som bromsat runt 235 hkr och det måste ju vara med originalkolvarna?