Vector

Jokkaz_80

Medlem
10 jan 2009
14
0
1
Sundsvall
Tjena å god forsättning på er alla!

Har en Vector ER 06 som jag inte är nöjd med.

Är igentligen inge fel på den eftersom det är en 100% ledskoter.

Är jätte nöjd med den på lederna!

Men jag trode inte den va så himla kass i snön..

Går skapligt när man har fart men så fort de går lite saktare å när man verkligen behöver skotta lite snö så spinner den bara ner sig..

Har kollat runt lite å fått för mig att de borde bli bättre om tex. byter till mountain skidor, eldar upp skit org. mattan å sätter dit en matta med 38 mm riktiga kammar.
Å då e frågan om man skulle passa på att förlänga den till 345. Det kostar ca 4500 kr mer eftersom jag måste byta till noslipp drivhjul (2000kr) förlägnings kit (1000) och mattan kostar ca 1500 kr mer med 345.

Kan det vara värt 4500 kr eller blir det så pass bättre med en värre matta på 307 så man nöjer sig med det??

Nån som vet??

Har även tänkt sätta dit variator kit och ev. drev ner så man har lite kraft å skotta iväg snön =)

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
Hej!

Har en vector rs/sp -06,till den här säsongen har jag förlängt till 345,köpte kittet från kn-racing(förlängare till skenor+chassie)+köpte en predator matta med 32:mm kammar från stenmarks,mountain skidor(yamaha original).

jag tog bara en 32:a för att jag även gillar att köra skotern på våren,med isrivare är det inga problem med slidesbränning.

det blev stor skillnad jämfört med tidigare,den sjunker inte ner fram och förlängningen samt byte av matta gör att man far framåt istället för neråt:laugh:,
till och med fjädringen känns bättre-den verkar inte dyka ner i varenda hål som tidigare.

nackdelar: mountainskidornas kölar gör att den blev mer tungstyrd,å andra sidan så far den dit du pekar.....,annars inga nackdelar hittils-känns inte klumpigare än tidigare eller så:hello:

Jokkaz_80

Medlem
10 jan 2009
14
0
1
Sundsvall
okej, när jag skulle köpa den här skotern så funderade jag även på en rage men försäljaren menade att vectorn inte gick så mycket sämre i snön.. vissa gånger bättre eftersom den skickar upp skidorna mer än ragen. har du märkt att den vill resa sig mindre efter du förlängde den??

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ja du Ragen har ju monoshocken vilket jag tycker är den bästa Yamaha har gjort.
Med rätt inställning på den så lyfter den också skidorna utan problem.

Har precis bytt till en lång mono på min RX'1a (hade kort tidigare) och skidorna är för det mesta i luften nu.. måste ändra viktförkjutningen så man kan styra. :)

Tror din säljare var sugen på att just sälja bort den korta du köpte. RX'en blev lite tippigare på leden, när man förlänger ska man ju helst byta till hårdare fjädrar fram då framdämparna får jobba lite mer med en lång maskin.

Efter förlängningen går det ju att backa med maskinen också.... Tror inte du kommer att ångra dig.

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
jag kör med boggien hårt kopplad,så den reser sig inte mycket,släpper jag på kopplingen så tycker jag att den börjar rappa på mattan(inga no-slip drivhjul)och lyfta innerskidan för mycket i kurvorna.
det är dock inga problem att "snärta" upp den vid diken o.dyl

Jokkaz_80

Medlem
10 jan 2009
14
0
1
Sundsvall
blev en 307 matta me 38 mm kammar å 8 kuggars noslip hjul till att börja med.. rev bort drivaxeln igår.. fick riva bort växelhuset för att få bort drivisen.. jag hoppas den blir lite bättre i lössnön nu då..

Jokkaz_80

Medlem
10 jan 2009
14
0
1
Sundsvall
nu sitter grejorna på plats å de blev en sväng idag... e super hårt över allt så man fick inte så hur bra den gick i lössnön men den ville resa sig mer å längre iaf..

men de kom fram ett konstigt ljud när jag släppte gasen å den motorbromsa.. typ vinande ljud... jag spännde mattan å den blev bättre men tyckte fortfarande att de vinade lite.. nu när jag ha no-slip drivisar så vill man ju inte spänna mattan för hårt.. nån som ha nå tips?? kedjan i växelhuset spännde jag med bara fingrarna så hårt jag kunde.. rätt eller fel??

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Rätt och fel, spänn allt du kan med fingrarna sedan vrider du tillbaka en kvarts varv och låser kontra muttern. Annars blir kedjan för spänd och börjar vina som en tok och tillslut går den av.