Vem reparerar KOSO mätare i Sverige?

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Har en koso Air/fuel ratio meter som troligtvis brunnit pga för hög spänning.

Men vem/vilka i svergie kan reparera en sån mätare, om de ens går??
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Om du inte får till det så köper jag gärna den för en billig peng och för att testa att laga.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
De är väldigt enkla att reparera. Om du öppnar mätaren så ser du att du har en micro kretskorts resistor som första komponent på plus sidan. Denna har garanterat brunnit pga spänningen och därmed skyddat resterande komponenter.
Nu kommer jag inte ihåg vad det var för motstånde på denna resistor (tror den låg på 47ohm om jag inte minns helt fel) men har du tillgång till en lödpenna med finare spets så är det bara att plocka bort den brända och beställa en ny från tex elfa.

Har själv råkat ut för samma sak tidigare.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Här har du två bilder på en koso avgastempmätare (Kan dock nästan garantera att det är samma sak du har råkat ut för), se R1 och R21:



 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Okej tackar för infon. kanon bra med bilder också. Ser lite anorlunda ut på min, och jag hittar inget synligt som verkar ha brunnit :-( Dom där micro kretskorts resistorerna hittar jag inte heller på min :( Så de bästa vore nog om ja hitta nån som förstår sej på sånt här som kan kolla på den. Men frågan är ju vart?