Vemdalen, Gördalen, Matsdal, Åkersjön,Härjedalen Vars är bästa åkningen?

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
Vilket ställe är det bästa stället för skoterkörning i sverige.
Nu tänker jag på snödjup,skoterförbud,vilket skick lederna är i,Hur naturen ser ut dvs fjäll, björkskog mm.
Har aldrig varit på nåt av ställena, utan jag bara undrar vad ni som kan och varit där tycker.
Skriv gärna om det finns ställen ni tycker är bättre, typ Arvidsjaur mm. :ciao:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Generellt så är det bättre ju längre norrut du kommer, mindre som kör, mer orört och mindre förbudsområden men det beror ju på vad man söker. Välj den del av fjällen som ligger närmast dig, jag är övertygad om att du blir nöjd!

Angående Arvidsjaur så är det en fint ställe att åka till för oss från kusten (Bara 12 mil från Piteå/Skellefteå) men det är inte "fjällen".

Arjeplogsfjällen där jag åker varje år (Jäckvik) är supernajs, mkt fint att friåka men tyvärr ofta dåliga leder.

mina 5 cent

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vilket ställe som du skulle tycka vara det bästa "Skoterparadiset", beror ju många gånger på vad för typ av skoterkörning som du föredrar.

Men vill du ha en "Riktig" fjällupplevelse med fin snöskoteråkning, så skulle då jag dra upp mot "Vuogga"-området i A-plogsfjällen, denna plats ligger upp mot norska gränsen.
Här hittar du otroligt med fin skoterkörning. Både led- och friåkning, när den är som bäst i genuin fjällterräng, jämför då med dom 2 nordligaste länen, då jag personligen aldrig varit söder om V-bottens fjällen med snöskoter.

Ikkesjaur upp mot norska gränsen

[video=youtube;v5Db0YfNiNU]http://www.youtube.com/watch?v=v5Db0YfNiNU[/video]

Länk till Polcirkelns skoterklubb, finns lite bilder på deras sida.
http://www.polcirkelnsskoterklubb.se/?page_id=11&album=1&gallery=2

Men visst är det underbart även runt Riksgränsen, men hit far man inte för ledkörning, utan det är friåkniong som gäller. Tyvärr så är det väl mycket förbudsområden och restrektioner.

Typ orter som Arvidsjaur mm. som ligger nere i skogslandet, har inga högfjäll med stora vidder av kalfjäll. Utan dom kala topparna som finns är lågfjäll.
Ska man ha riktigt roligt i skogslandet, så är det väl typ denna körning som länken här nedan som man ägnar sig åt, om man nu inte är en "Ledslukare". Men personligen så tycker jag att skoterkörning i härliga "Gammelskogar" med myrmark och småtjärnar, som är "Kryddad" med lite kuperad terräng, kan vara nog så rolig som ren kalfjällsåkning, även om det inte blir en fjällupplevelse. [video=youtube;9s6qaKYAro0]http://www.youtube.com/watch?v=9s6qaKYAro0&feature=BF&list=ULByqzQK3tp6Y&index=5[/video]

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
Okej, tackar för svaren.
själv bor jag i skellefteå och kör mest där men jag har stuga i Laisvall( ca 3 mil från arjeplog) som jag är till ungefär 5 gånger per år, under sport och påskloven så är jag såklart där och kör varje år.
Än så länge är jag för ung för att köra bil så jag har aldrig haft möjlighet att åka på några "skoterresor" förutom till Laisvall då.
Jäckvik är ett fint ställe, lika så vougga.
Anledningen till att jag undrar om lite sydligare ställen är för att jag tycker det står så mycket om dom ställena i Snowrider och Snowmobile, men nästan aldrig om t.ex vougga, riksgränsen.
Boondocking, Hillclimbing, dropp och "naturhopp" är självklart det bästa med skoteråkningen. Leden är bara en transportsträcka enligt mej.

Tack så mycket för svaren, nu vet man lite mera om hur det ligger till :thumb:
Sen ritsem, det verkar vara ett grymt ställe, hur är det med skoterförbud och sånt där?