Ventilknaster Nytro

Spindelapa

Medlem
21 jan 2014
42
0
6
Östersund
Tjena!

Fick en saftig avgassmäll med Nytron och efter det började den gå ojämnt på tomgången. Efter mycket fin hjälp från facebookgruppen "vi som kör nytro" så tipsades det om att ventilknastret kan hoppa om man har otur och mycket riktigt så hade jag noll ventilspel på en avgasventil.

Åker mcx 270

Så nu till frågorna:

Måste man ur med motorn för att kunna släppa kamkedjesträckarn?

Fick tips om att trycka ner en kil för att pressa in sträckarn "manuellt" någon som har prövat något liknande?

Slutligen är det någon fler som detta har hänt för? Känns ju skumt att knastrena ska kunna fara på sniskan så där..

Tack på förhand

Spindelapa

Medlem
21 jan 2014
42
0
6
Östersund
Inte många som hade något att komma med där inte :) Om det i framtiden blir så att någon med samma fel söker reda på detta så kan jag förklara vad som var fel.

Jag sket i att lossa sträckarn utan lossade bara kammen och drog den försikigt åt sidan. Jag kom då åt att lyfta "locket" på ventilen och shimset hade hamnat på sniskan så det var bara att pilla tillbaka och vips så hade man ventilspel igen. Inte så krångligt som jag målade upp det för mig :)

Avgassmällen berodde mest troligt på glappa kontakter till mcx-boxen då dom såg ut som hej-kom-å-hjälp-mig :)

För övrigt finns det något att göra åt detta så det inte händer igen?

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Det är ungefär samma verkan med avgas smällar från varvstoppen.

Det som hjälper mot detta är styvare ventilfjädrar