Har du 4taktsmotor har du ju ventiler.
Kåpan i fråga, är ju den som sitter längst upp på motorn, över kamaxel/lar och ventillyftare.
Men!
Det är numera inte ofta man kan ta loss hela kamaxelkåpan bekymmerslöst och inspektera lite som på en gammal Volvo B23.
Numera är ofta kåpan övre lagerhalvan för kamaxel, så man ska inte lossa om man inte vet vad man gör.
Det finns dock en plugg och/eller lucka man öppnar för att kolla och ev justera ventilspelet.
Det är sannolikt den man menar, men har nog inget med oljebytet att göra.
Men det måste justeras ibland, och är en servicepunkt.
För stort spel ger missljud, och sämre effekt.
För litet spel är än allvarligare och kan bränna ventilen och dess säte.
Även ett mycket större slitage på lyftaren.
Hur ofta det ska kollas, och vart luckan exakt sitter på din skoter, vet jag inte.
Högst upp på motorn någonstans, är ju självklart, dock.
Jag får göra detta på våra fyrhjulingar emellanåt.
På Grizzlyn måste bensintanken bort för att komma åt insugets tre ventiler.
Så det är inte nödvändigtvis en väl synlig lucka.