Venture 06 svårstartad

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Undrar om det är någon som har samma problem har skoter stått typ 3-4veckor får man gnugga slut batteriet innan den startar. Men på startas smäller sen igång på en gång

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kan ju vara allt från spricka i insug/packbox till dålig kompression typ.
Men jag skulle börja med enkla fel-veck på slangen till avluftningen till tanken? Membranet i bränslepumpen?

Vad är det för motor? 485 luftkyld twin, eller är det ngn av tripplarna?

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Känns som att det borde vara fyrtaktaren? Farsan har samma symptom på sin 06:a också.. När den stått nån vecka är den riktigt trög att få igång men under vintern när den används ofta så startar den utan problem.

Rogerh

Välkänd medlem
25 dec 2007
128
0
6
Helt klart dårliga tennstift. Va sånn på min Viking -06. Startet till slut inte als.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är bränsleförsörjningen, backventil trasig/dåligt membran och/eller slangar till bränslepumpen. Prova att blåsa i tanköppningen innan start så skall du se.

Dessutom är gammal bensin (äldre än 3 mån) inte bra när det gäller tändning vid start.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Men, menar du verkligen att den varit så sedan ny-och ni har inte forskat i orsaken förrän nu?

Jag utgår från et var ett skrivfel, annars måste det ju vara ett fabrikationsfel...?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
det är så att de är en bekant som ägt den sedan ny och frågade mig om jag kunde hjälpa han.
Jag provade att starta den men den ville inte då tog jag bort kåpan på luftburken och provade med startgas och då startade den direkt.den kanske har dör dåligt tryck upp till förgasaren eller?.
det står en lika dan skoter brevid denna och den är lika svårstartad denna också.

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
4-taktarna är känsliga på stiften när dom startas efter sommaruppehållet.
Har fått erfara samma sak på min MC.
Småstarta leder till att stiften många gånger lägger av.
Se till att varmköra den ordentligt vid första uppstart. Då klarar sig stiften bra.
Annars är det bara byta stift.

Det kan förstås vara ett annat fel på din skoter men stiften vet jag är problem många gånger.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jag ska kola upp det med att blåsa i tanken. För den startar ju på startgas så då tycker man ju att det inte kan vara nå fel på stiften.

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
samma visa på farsgubbens viking rs när den ska startas upp första gången för säsongen,
kan gnugga slut på vilket batt som helst utan ett livstecken...
den startar oxå direkt på gas men dör när den är borta,
jag gläntade på slangen ut ur bränslepumpen medans den gick på gasen "modell dieselluftning"
sen går den utan bekymmer hela vintern fast den ibland står i många veckor.

på vikingen (samma på venture?) sitter ju pumpen högre än motorn så jag tror han slipper problemet på vintern pga att tanken oftast är full..

ska för övrigt blåsa i tanken nästa gång den ska igång jag med... det känns något smidigare.... haha!!

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag var inne på Yamaha i Funäsdalen idag och en säljare sa att RS Venture är känslig för dagens bensin. Alkylat ska man inte köra med och till vanliga bensinen bör man tillsätta en stabilator om skotern står en längre tid. Själv hällde jag i stabilator redan direkt efter inköpet och den startar alltid direkt.