Venture light krånglar

125fors

Medlem
20 mar 2010
22
0
1
Kiruna
Svågern skickade upp en Venture light, tror det är en -07.
Skoter har fungerat felfritt när dem körts senast. Skotern kom för nån vecka sen och nu när det kommit lite snö så skulle den provköras men det gick inte så bra.
Skotern startar men den gröna D lampan blinkar och skotern misständer och går bara att köra typ 1 dm åt gången, ungefär som när nödstoppen inte sitter i ordentligt på en Ski-doo. Växeln är uppenbaligen i och det går inte att få i backen, vet att det har varit ett problem på -07.
Antar att det är knappen under D och R lampan som sköter växlingen, har nämligen aldrig ens rört en liknande maskin innan.
Nån som har lösning?

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Kanske t.o.r.s/throttle override system(tror jag det betyder). Alltså skydd för om gasen fryser. Då brukar dom baktända och leva om och varvar max 2500-3000.

Edit: In i garaget och tina upp den hjälper om det råkar var det.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
"D"-lampan blinkar när "framåtväxeln" inte har gått i. Då bryter den tändningen för att man inte ska försöka köra iväg, alltså ett system för att skydda växellådan. Funkar likadant på backen men då blinkar "R" istället.
Prova att "jucka" lite i skotern då brukar växeln hoppa i.

125fors

Medlem
20 mar 2010
22
0
1
Kiruna
Syns inga felkoder och maskinen går ju framåt så växel verkar ju vara i.
Det går att gasa så pass att maskinen drar framåt men man kommer som sagt bara 1 dm innan tändningen eller vad det nu är bryter.
Kanske en frysning i gasvajern då, blir till att köra in i garaget då.

Batteriet var helt slut när vi skulle göra första uppstarten så vi fick hjälpstarta, tänkte först att den inte gick pga för låg spänning eller nått men nu är batteriet fulladdat och det är samma problem

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Helt klart växeln som larvar sig! In i garaget och tina upp den om den står ute. Efter 2 år med MP så vet man hur den beter sig när växeln inte åker i.

125fors

Medlem
20 mar 2010
22
0
1
Kiruna
Ok, vad kan man göra åt problemet? Går det att "bygga" bort?
Inte så kul om man står ute i fjällen och inte får i växeln.

Nisse-G

Aktiv medlem
30 nov 2011
50
0
1
kiruna
vet inte om det gäller hela sverige, men här uppe har dom stansat in en extra bokstav vid chassi numret om backen är åtgärdad.
07 hade dom problem med att nån fjäder eller nå var för svag, tänkte om den inte är åtgärdad.

kolla upp med nån lokal yamma ÅF dom borde veta om den e uppdaterad.

Chandler

Medlem
3 mar 2005
30
1
1
Umeå
Backväxeln småkrånglade ofta på vår -08 men det var inget problem. Någon gång var vi tvungen att stänga av motorn och starta om för att växeln skulle gå i, men oftast hoppade den i när man gav lite gas. Vi körde 470 mil med den och blev aldrig stående pga av backväxeln.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag hittade en extra shimsbricka i sekundärvariatorn på min som inte finns med på sprängskissen. Den delar ju lite mera på sekundären vilket gör att det inte ligger på något driv därifrån....och jag har aldrig hittills haft något problem att få i backen eller drive. Bara trycka på knappen så går växlarna i direkt
Min är ju också en -07

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
kolla om tändspolarna är hela genom att plocka lös stiften och veva runt motorn , ja som du gör på en 2taktare när du kollar om stiften är hela. sen det dära med backen är ett rätt vanligt problem på venture lite , har bytt servomotorn tillbacken på några st venture lite och det är inte så smidigt må jag säga. efter bytet har jag inte märkt någon större skillnad, det man får göra är att köra fram lite med skoter nypa åt bromsen sen trycka i backen då ska backen hoppa i !