Venture mp eller lite köpråd

jojje81

Ny medlem
19 sept 2013
2
0
1
Umeå
Har tänkt köpa en skoter flyr att frakta runt mig själv och familjen på fjället och lite mindre utflykter och har fastnat för en venture mp eller ev lite.

Tyvärr räcker budgeten på runt 40000 bara till en sin har gått runt 1000 mil så därför har jag tänkt höra om ni kunde ge mig lite upplysningar i vad man bör fråga säljare om och kolla efter på ett ev objekt.

Vad är det för kostnader man kan råka ut för på en skoter som gått över 1000 mil? Motormässigt borde en sån här väl hålla bra länge till men vad annars kan vara dåligt och vad kan det kosta att åtgärda.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
43
Karlskoga
Glappt i framvagnen , sliten matta MP (40 bred) Lite (38) om jag minns rätt. Motorn hade jag inga problem med. Mp kan vara lite billigare att försäkra tack vare den bredare mattan ( sliter mindre på marken ) bättre bärighet i snö. Kanonskoter men låg bränsleförbrukning samt bra fjädringskomfort och sittställning

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
722
82
28
Norderåsen
MP har bredare matta och skidor än Lite, de är väl de stora skillnaderna.

På en långmilare ska man vara uppmärksam på sprickor i boggien och hur det står till med kullagrena på maskinen. Glapp i styrningen får man räkna med men det finns lösningar men det kostar såklart att åtgärda. Det kan vara problem att få i backen ibland men det beror på konstruktionen av backen så man får rucka skotern lite fram och tillbaka så hoppar den oftast i.

Annars är det en bra skoter att flytta runt familjen med och den går rätt ok efter led också.

Mvh David som har en trasig MP med 1150 mil på mätaren med skuret lager på sekundäraxeln och sprickor i boggien.