Venture VT500XLK går dåligt

nordsluttning

Medlem
14 dec 2015
8
0
1
Falun
Hej,

Har en Venture VT500XLK (2004) som beter sej underligt. Startar utan problem, går fint på tomgång men dör ofta då jag rör gasen. Emellanåt går den att få upp i varv om man gasar upp den sakta. Får jag väl upp varven så går den hyggligt även om den känns aningen slö. Kan då köra en stund innan den tappar ork och endast går på tomgång.

Har kopplat förbi TORS-en, ingen skillnad.

Det var ett tag sen jag meka med 2-taktare så tips mottages gärna!
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
TORS'en bryter tändningen helt när gasreglagets kontakt och förgasarnas kontakt hamnar i fel sync.
Vrid direkt på förgasaren så ska den dö.
Förhindra gasens "gångjärnsglapp" med andra handen, och gasa och den ska dö.
Så ska det fungera. Dvs 0 eller 1. Inget däremellan.
Var den inte felet, så återanslut den. En viktig säkerhetsmekanism.

Finns massor av olika orsaker.
Vi börjar med det enklaste:

Har du komp kvar när den går dåligt?
Kanske kolvbyte på G...
Har den gått långt?
Finns dokumentation på kolvbyte?
Farsans Viking (liknande motor) har förvisso gått 1200mil+ med orginalkolvarna, still going strong, men kan bero på körsätt, mm.
Min Venture xl 500 2002 har fått nya runt 1000mil. (Fd uthyrningsskoter)

Har du grundinställt munstyckerna på förgasarna? (Dom ovanpå).
Skall vara 1,0 varv ut från löst åtdraget.
Den kan få både för mycket och för lite med de symptomen.

Testa med aldrig så lite Tsprit i tanken.
Det kanske blir is i nått munstycke.
Går den ok, om den får stå nån minut, så är det misstänkt.

Drar den olja som den ska?
Den kan överhetta/nästan varmnypa med för lite olja. (Ingen olja alls =haveri ganska snart givetvis)
Grundinställt vajern till oljepumpen?

Snurrar fläkten?

Annars är väl steg 1 att rengöra förgasarna noga, och se över bränslepumpen.
Läckande vevaxel-packboxar brukar göra dom hårdstartade, men.....
 
Last edited: