Verkar vara lagerkrasch i drivaxeln...

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
... det började plötsligt knacka i chassit nära vänsterfoten, som om någon knackade med hammare på insidan av bandtunneln. Blev lite värre när man motorbromsade. Körde sedan försiktigt hemåt och då försvann ljudet men drog man på rappade bandet på drivhjulen. Kan inte se någon skada på drivhjulen och allt verkar sitta kvar i boggien. Finns olja i kedjehuset, kedjespännaren gick att vrida 1,5 varv men har dreven kraschat skulle man väl bli stående!? Motorn går som det verkar felfritt och svarar på gasen som vanligt och det är inte rempaj. Hur brukar drivaxellagerkrasch yttra sig?

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Svårt att avgöra, körde kort med huven uppfälld, hängandes över styret och det lät inte tydligt från variatorn i alla fall, mer "under skotern". Som sagt, kändes kanska tydligt i vänsterfoten som ett "knack" i tunnelväggen.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag har inte varit med om att det knackar så när drivaxellagret/-lagren är slut. Symptomen som visat sig för mig är att det låst sig helt och inte gick att rubba. Men knackningar kan mycket väl vara ett tecken!

R

Robin

Ajdå, tur att det gick bra för dig.
Har själv varit med om ett drivaxelbrott, då tog däremot skotern tvärstopp vilket resulterade i en liten flygtur för mig med lite blåmärken och en gas som hängde sig på fullt med sprutande rem delar penetrerandes genom buk/huv.

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Jo, vet precis var och när den small av helt, körde ganska lugnt på led och i en grop började det knacka i chassit, inget tvärstopp. Knackade rejält någon kilometer och slutade sen men drog man på rappade mattan direkt. Ganska fascinerande att det gick att köra, visserligen lugnt men ändå 1-2 mil till utan att rasa helt.