verkstad som inte håller vad dom lovar!

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Hej!

Lämnade in min skoter på en auktoriserad service verkstad för att byta drivhjul + lite annat småfix på grund av att tiden inte räckte till för att utföra det själv.
när jag lämnade in den så frågade killen på verkstaden när jag ville ha det klart, jag svarade så fort som möjligt, men senast måndag nästa vecka för jag har bokat en skoter resa och åker på onsdag(jag lämnade in den på tisdagen)och fick till svars att den skulle vara klar på torsdag samma vecka som jag lämnade in den och gick bra att hämta på måndag. Skönt tänkte jag.
Kommer in i o fråga vart skotern stod och skulle betala.. får till svars " den är inte klar utan de är väl den som han står , svär över"..jaha va kul tänkte jag..varför har dom inte ringt då om nått är fel?
Går ut till verkstaden, där står skotern fortfarande nerplockad... Kul!
Frågar vad som är fel och här kommer förklaringen:

Jag fick göra om allt för att man skulle ju bara ha 2st drivhjul på den här modellen och inte fyra som på nyare!
Sen hade barnen stidiedag och då var jag ledig igår annars hade den vart klar.

Till råga på allt säger han att han börjar jobba på övertid med skotern nu!

jag tycker att om man har en auktoriserad verkstad för ett märke så borde man kunna eller väldigt enkelt ta reda på vissa saker för att kunna utföra ett jobb.
Att byta drivhjul borde inte rå en vecka++ att göra.

Jag missar skoterresan med 20st andra på grund av detta.

Vad skulle ni ha gjort? kompensation?

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Jag skulle ha pekat på närmaste roliga maskin dom hade inne och sagt, skotern ska va klar innan jag åker, annars ska jag ha den här med mig kostnadsfritt.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Usch vad tråkigt.

Men sedan studsar jag lite över tidsåtgången-jag bytte till nonslip på Nytron utan tillgång till press, tidsåtgång-tja, runt fyra timmar...riktigt riktigt klantigt av verkstan att inte ha kontroll på vad som behövs om dom är auktoriserade.
Vad skulle göras i övrigt egentligen? Fast det spelar ingen roll-vad det handlar om är dålig planering och prioritering från verkstans sida-och om dom sedan jobbar övertid eller inte är ju inte på ngt sätt ditt problem. Däremot man man bli lite skeptisk att dra iväg med en skoter på långkörning/fjälltur efter ett sånt verkstadsjobb-är verkligen allt ihopskruvat riktigt...? Det är en klen tröst med garanti om det visar sig att ngn glömt fylla olja i kedjehuset när man står mitt på ett fjäll första dagen av fyra eller liknande.

Vad skulle jag gjort?
Ingen aning. Antagligen blivit skitförbannad och stannat på stället om jag haft tid, för att vänta till den var klar. Jag vet faktiskt inte! :(
Lider med dig-även om det är klen tröst i nuläget.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Prata med din kommuns konsumentvägledare. Han/hon kan säkert ge dig rätt råd.

I det här fallet så får du nog kämpa en del men du får nog nedsatt pris på repet.

Konsumentköplagen:
10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Läs konsumentköplagen. Fullför köpet och skicka sedan in ett skadeståndskrav. Dvs alla kostnader du har haft pga detta. Eller så kan du häva köpet på rent jävelskap. Då måste han montera om allting till ursprungsskick gratis och då åker du bara till någon annan för att göra jobbet.

Det är vad lagen säger i alla fall. Föreslå bara att de sänker priset när det blev såhär så är du nog fortfarande kompis med verkstan i fortsättningen och kan fortsätta att lämna in skotern där framöver.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
är väll inte så mycket att göra.sånna firmor brukar det inte gå så bra för i slutändan just på grund av sånna här saker.

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Har jobbet gott över tiden finns det nästan alltid något man kan förhandla sig till. Har du tur kanske du slipper betala för fullt arbete eller liknande. Detta är dock ingen större tröst när man missar tex en skotertur.
Hoppas allt löser sig.

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
9 dagar 5,5h arbete fick betala drygt 4000...dom bjöd på en halvtimme...bra service! lär aldrig köpa eller gynna den butiken på något sätt igen! Ja den så kallade auktoriserade verkstaden ja!