Min kompis (kärring) fick haveri på vevaxeln i helgen. Hon hade (med mig som rådgivare) köpt en ZL 500 i vinter och kärringkört 20 mil innan haveri. Veven gick av vid variatortappen.
Ser att många här på forumet som äger ZL/ZR 5/600 råkat ut för att veven delat på sig.
Är detta en sjukdom för dessa motorer eller är det nåt omkringliggande som
orsakat detta.
I mitt fall var variatorn helt slut i rullarna när hon köpte den, det satt 2st 46,5 g vikter och en 48,5 som var slipad. Alla helt slut. Bytte till fräsch variator och fräscha 50 grammare.
Vet inte om det är hjärnspöke men jag har en minnesbild av att jag tyckte variatorbulten var vind när jag skruvade i den. Kan det vara orsak ?
Skotern gick iaf toppen efter variatorbytet.
Insuggummina som hade sprickor var skarpt misstänkta tills jag såg att sprickorna inte gått igenom.
Vad tror expertisen ?
Ser att många här på forumet som äger ZL/ZR 5/600 råkat ut för att veven delat på sig.
Är detta en sjukdom för dessa motorer eller är det nåt omkringliggande som
orsakat detta.
I mitt fall var variatorn helt slut i rullarna när hon köpte den, det satt 2st 46,5 g vikter och en 48,5 som var slipad. Alla helt slut. Bytte till fräsch variator och fräscha 50 grammare.
Vet inte om det är hjärnspöke men jag har en minnesbild av att jag tyckte variatorbulten var vind när jag skruvade i den. Kan det vara orsak ?
Skotern gick iaf toppen efter variatorbytet.
Insuggummina som hade sprickor var skarpt misstänkta tills jag såg att sprickorna inte gått igenom.
Vad tror expertisen ?