vevaxel

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Skall det vara något glapp på vevaxeln om tar tag i primären och drar den utåt så att säga eller skall det vara helt stumt. En kompis köpte en zr 600 99 som är så att det glappar där. det glappar ca 1.1,5 millimeter vad kan det vara för fel.

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Veven ska inte röra sig alls, gör den det, då är lagrena mest troligt slut, och han har ett vevaxelras på gång.

Renovera axeln ,eller byt till en begagnad som är frisk innan den rasar, för då kan det bli riktigt dyrt om han har otur.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Har mest troligt lokaliserat felet men måste ändå riva för säkerhets skull. Det är nog den lilla halvmånen som sitter på mittendelen på veven som tagit skada då tidigare ägare har bytt variator för den är tokfräsch. nåja kul med ytterliggare timmar i garaget över några öl.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Har rivit isär motorn och tittat på veven lagren ser bra ut men det verkar som att veven har delat lite på sig. Kan veven verkligen göra det är min fråga. Är inte dem ihoppressade med ordentligt tryck.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
veven bör inte kunna dela sig på egen handu utan att rasa, låter underligt.
Jag hade massor av glapp på min zr, orkade inte ta reda på vad det var men bra gick den.

Låt nån som är kunnig på vevaxlar titta på den.