vevaxelbalansering ?

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
fördelar med detta ? tänkte skicka lämna in min imorgon, fast jag orkar inte vänta tills vintern för att känna/höra/se skillnaden.

någon som kan hjälpa mig att förklara vad skillnaden/skillnaderna blir ?

tack för svar / Jonatan

R

Robin

haha nä du lär ju inte få nån effekt ökning av de precis ;) varför ska du ens lämna in veven på balansering?

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
men det fattar ju jag också att det inte blir någon effektökning.. jag tänkte mer på jämnare tomgång, snabbare uppvarvning .. något i den stilen ..

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
lika bra att skicka den på balansering när jag ändå håller på att riva motorn .. tur att jag plockade isär motorn idag, kolven i höger cylinder hade spruckit .. medans cylindrarna såg ut som nya : )

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
En blueprintad motor (balanserad) ger visst mer effekt det är inte mkt.
Men det du kommer märka skillnad på är att motorn blir rappare gå gasen dvs den kommer varva upp mkt snabbare.
Hade in polarns motor på farsans jobb och blueprintade den och det blev ganska bra skillnad på gassvaret.
Så enligt mig är det värt samt så håller motorn längre :D

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
När du liks har motorn riven kan det även vara värt att fräsa ur lagerbanan på variatorsidan och kosta på den ett bredare lager där. Är ett antal som har knäckt vevaxeln pga denna uppgradering inte är gjord just på liberty 700 och 800. Sök på forumet för lite mer kött på benen ang. detta.