Vevhuset fullt med kylvätska!!

stenudden

Aktiv medlem
3 dec 2012
54
0
1
Kalix
Hej!
Har haft min polaris edge stående i garaget under sommaren. Idag började jag plocka isär motorn för lite service, se hur allt står till under toppen. Lyfte av ena cylinder och ser hela vevhuset FYLLT med glykol. Får så klart en rejäl chock. Aldrig sett någon liknande. Suger upp all glykol med en oljepump. Har inte gjort någonting mer än. Är orolig för lager och veven i sig. Vad kan hända med en vev som badar i glykol under en sommars tid? Att börja fippla med veven och allt under kolvarna är bortom min kunskap. Men har nog folk som kan hjälpa mig.

Vad måste jag göra nudå? Förklara gärna detaljerat om ni orkar.

Tack!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
glycol har man väl trotts allt i motorn för att skydda mot rost, så rost på lagrena behöver du inte oroa dig över, om det inte var snålvatten.

Jag skulle se till att få det ordentligt torrt och sedan smörja runt liet med 2t olja.

Bästa vore väll att ta lös allting och se över, men har du öra för det så borde du höra/känna om det är skit i nå lager.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Om du inte tappat ur glykolen innan du lyfte toppen så kan den ju rinna ner där via kanalerna när man lättar på toppen. Isåfall har den ju inte varit där så länge.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Glykol är rena döden för kolv/cylinder. Sug/torka ur glykolen, spola vevhuset med bensin så att du får bort all glykol
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Som repeter säger så har du garanterat sölat ner glykol i vevhuset när cylindern lyftes. Tömmer man inte ut glykolen vid en lägre punkt än vevhus överkant så far det ner glykol 4 shore. Det är ingen fara under kort tid. Som sagt häll i mängder med bensin alt lacknafta och tryck fast papperstussar ner runt veven och dra runt motorn till papperna är snustorra. Blås även ur noga.
 

stenudden

Aktiv medlem
3 dec 2012
54
0
1
Kalix
Direkt jag såg glykolen tömde jag det med en oljesug, hade ingen aning att det fanns en tappskruv. Var sitter den? Tömde föresten kylledningarna enda ner mot blocket innan jag började skruva så vet inte vars glykolen i vevhuset skulle tagit sig från.

Säg nu att veven har legat i glykol i 3-4 månader i värsta fall. Skulle några lager ha kunnat rosta eller annat hemskt kunnat hända?

FYI så har glykolen orsakat fula skåror på en kolven, så den kommer bytas. Mindre repor på cylindern, visade den till en släkting som har gott om erfarenhet och kunskap och han sa att det är bara att köra med den.

Tack
 

Acatar

Medlem
12 apr 2013
28
0
1
Dalarna
Som folk sagt tidigare är det inte så stor risk att kylarvätskan legat i vevhuset länge, särskilt om skotern gått ok tidigare. Det är lätt hänt att inte få ur all kylarvätska.

Se bara till att följa de goda tipsen du fått och få ur kylarvätskan - sätt ihop och starta!
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
hur kan du säga att glykolen orskat att kolven och cylindern har skåror/repor??
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Fast nja.. Glykol är bättre än vatten men jag köpte mig just en moped (som jag ska ha till jobbet) den hade stått länge med glykolläkage. Allt aluminium så ju bra ut men resten.....

Veven samt cylindern... jo jäklar.