vevstake

sven.p

Medlem
17 feb 2014
6
0
1
Hallå

Har en yamaha venture 480 tf 1991
köpt för ett år sedan endast 321 mil

Har kört en liten sväng tidigare i vinter.

I lördags då jag skulle starta det blev det bara en smäll så var det stopp
motorn startade inte provade med startsnöret , helt stumm.

provade att dra runt vevaxeln bakåt gick ca ett halvt varv sen ett halvt varv framåt.

Har nu demonterat motorn -lyft av cylindrarna det ena vevstaken är krokig. !!

Hur kan det bli så ?

Då jag lyfte ur motorn ur skotern rann det ut några dl bensin ifrån avgasröret det tycker inte jag verkar normalt.

Och nästa fråga är vad gör jag nu?
kolla efter ny motor, lämna in vevaxel för rep till motorverkstad (vad kan det kosta)eller dra ut skotern på en is och avsluta min kariär som skoteråkare efter endast en vinter...:wacko:

/Sven.p​

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Antagligen tätar inte nålventilen i förgasaren, så det fyllt vevhuset med bensin då den stått still. Sen då du skulle starta den så spolade bensinen upp i förbränningsrummet. Och sen kom kolven upp igen. Och då blir det lappgubbens jä*la tvärstopp, då bensinen inte har någonstans att ta vägen.

Då får man krokig vevstake. Hade kunnat avhjälpas med en stängd bensinkran, om du haft en sån...

Tyvärr händer detta ibland.

I vilken ände av landet bor du?

sven.p

Medlem
17 feb 2014
6
0
1
Jo det låter som en trolig förklaring.

bor inte i någon ände av landet utan på mitten i sundsvall.

/sven.p

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
skruva ur motorn klyv den ta ur vevaxel och lämna den till simo i östersund så fixar dom det, ska väl inte kosta så jätte många lappar,beror väl på hur mkt du vill lägga ner,ring till dom och hör priset,

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Kolla med Bäcks motorslip i sundsvall oxå, ligger breve bilprovningen. Dom pysslar väl med de mesta inom området.

sven.p

Medlem
17 feb 2014
6
0
1
Oj det här vart ett långdraget projekt. men nu är det nya stakar monterade och motorn ska skruvas ihop.
Jag funderar på att inte montera oljepumpen utan blanda själv då jag tankar.
litar inte riktigt på den pumpen risken måste vara stor att det blir fel blandning.

eventuellt ska jag köra på triboron för att få mindre rök och lukt.
Känner någon till om det är några nackdelar med triboron förutom att det är dyrare??

/Sven