Vi borde fixa denna bro

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Som rubriken antyder så är det nästan nödvändigt med en bredare och stabilare bro över denna bäck

Om vi kunde få till en kraftsamling inför säsongen så vore det guld värt

Läget ung. inom svarta markeringen
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Kommer man att kunna använda denna led i vinter pga vägarbetet?

// Hans Byström
Enligt vad som påstods i våras av Trafikverket så skulle viadukten över V97 vara klar under hösten och därmed vår passage under den, men jag förstår till fullo din undran, har oxå svårt att begripa hur dom ska hinna med detta
 

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Hej! Kollade upp bron imorse och kunde konstatera att den är ca 5 meter lång och 170cm bred och i dåligt skick. avståndet mellan de tjockare delarna undertill är ca 1 meter
Förslaget från mig är att ersätta bron med en trumma ca 50 meter högre upp och på detta sättet få en rakare passage som tar bort tipprisker mm
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Så "fin" är nuvarande bro, nästan så man inte vågar gå på den


Leif och hans traktor har varit till ovärderlig hjälp idag
Planering för gynnsammare vinkel till bron



Även leden fick sitt
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hade sån tur idag att inga katter i grannskapet hade namnsdag så jag fick några timmar över
Har rivit en del av gamla bron många spikar var 6" kaliber grrrrrr, ginns lite "gåbrädor" kvar

Har även monterat upp ena sidoplankan 3"x 8", grävt ner markstöd för denna och jackat ut en hylla där plankan ansluts till bautastocken + en bit galvat vinkeljärn som extra stöd

På lördag em blir nog bron klar för spikning, Arne och Hans-Erik hade inte heller några kattor som hade namnsdag den dagen så dom ställer upp

 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ser bra ut :)

Olof Pettersson meddelade mig att han ska komma och hjälpa till på lördag. (nyköpt hus i Sävast, jobbar på Kustbevakningen. Ta väl hand om honom, han kommer vara till mycket god hjälp i klubben.)

Även en kille som heter Jan Andersson, har funderingar på att komma, han bor visst alldeles i närheten.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Nu är denna bro helt klar, tack vare idogt arbete av Arne och Hans-Erik samt 2 st nya förträffliga medarbetare, Olof och Henrik, själv drog jag väl oxå något litet strå till stacken

Vi hann med långt mer än vad jag hade hoppats på, hade varit nöjd om grunden inför broklädnad blivit klar

Som med allting annat så tar själva grundarbetet sin tid


Bron börjar ta form



Hanke testar med sin nya Polaris


Även Arne kollar bärigheten