Vibrationer i lössnö på Viper MTX 162 -15

nomorenight

Medlem
14 mar 2007
18
0
1
Piteå
På led/hårt underlag upplever jag inga onormala vibrationer, men om jag kör i lössnö (i alla fall lite "tyngre" lössnö, vilket är vad vi har här just nu) så känner jag tydliga vibrationer i fotstegen. Min hypotes är att det beror på att mattan trycks in fram så att den går mot railcapsen. Alternativt att antistabhjulen inte linjerar med "kuddarna" på insidan av mattan (hjulen går ganska nära), men jag tänker att det borde märkas även utanför lössnön om hjulen klättrade över kuddarna och att det borde skapa ännu värre vibrationer.

Har testat att spänna remmarna fram i boggien, vilket eventuellt kan ha gjort en liten skillnad (men inte mycket).

Några idéer? Någon som kör Viper och har upplevt något liknande?

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Precis samma för mig. Har en teori om att främre boggiedämparfjädern är för mjuk och inte orkar hålla nere boggien. När man släpper av och motståndet mot boggien minskar slutar det durra samtidigt som man flyter upp.

Byter till starkare fjäder nu i helgen då den är för vek i vilket fall, ska prova om det blir någon skillnad vid just nämnda förhållanden.

nomorenight

Medlem
14 mar 2007
18
0
1
Piteå
Intressant! Jag har hört den omvända teorin, att för spänd/hård fjäder fram gör att boggien pressas ner i lössnön (så långt som remmarna tillåter) och att mattan då går mot railcapsen, vilket då ska vara orsaken till vibrationerna. Men jag har, som sagt, testat spänna remmarna vilket inte gjorde någon större (om ens någon) skillnad.

Du får väldigt gärna återkomma och berätta om det blev någon skillnad (jag kör än så länge med originalfjädern).

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Om min fundering stämmer har det med att mattan tappar spänning då boggien åker upp i tunneln och då slår i railcapsen.

Vid just sådant före är det menlöst att gasa mer då det enda skotern gör är att dika ner sig mer då boggien hamnar väldigt högt upp och inte orkar lyfta skotern.

Du får ett utlåtande efter helgen. Ska bli kul att se om jag har rätt eller sopfel.

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Har upplevt en vibrerande känsla i ena fotsteget när ja kör i lössnö på min summit xm och det visade sig vara att mattan var inte helt jämnt justerad så den drog lite för mycket åt ena hållet och snuddade vid poppnitarna i tunneln. Framförallt när man la omkull åt ena hållet.

Mvh John

nomorenight

Medlem
14 mar 2007
18
0
1
Piteå
Tror att jag har löst mitt problem. Körde en längre tur igår med ganska varierade snöförhållanden och noterade vibrationer i vissa situationer, inte bara i lössnö. Kom fram till att den gemensamma nämnaren var att mattan trycktes åt höger i främre delen av boggien. Det fanns en nivåskillnad på ca 1 mm mellan slides och railcap på vänster sida. Slipade ner änden på slidesen så att den blev jämn med railcapen, vilket tycks ha eliminerat de vibrationer jag kände tidigare.