Vibrationer!

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
Tjena alla skoterfantaster!

Var ute på en sväng alldeles nyss och körde lite i blötsnön, riktigt skoj men satan så det fastnar snö överallt :argh:! Nog om det och nu till problemet.. Drog av lite burkningar och märkte att det vibrerade utav bara fan när man svängde visst mycket med skidorna, alltså, det var helt otroligt, kändes som om man höll i en slagborr på fullvarv.

Skotern blev också rätt ovarvillig och trög medans det vibrerade, slutade tvärt med burkningarna och började fara hemåt, gasade ur den repa och det var lika vibrationer där, stannade och kolla om det var nåt under tunneln och i boggien och under framvagnen, men såg inget, tunneln var det ioförsig lite snö i men inga föremål, åkte iväg och märkte att det hade släppt, körde ioförsig inte med fullgas men det vibrerande inte iallafall.
Jag är riktigt usel på skotrar men en del kan jag, men kan det vara så att den kuggar över? Eller kan det vara motorkudden (arna?) En Polaris Indy Trail Supertrak är det.. Vad brukar vibrationer bero på?

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Kolla variatorremen, hade exakt samma fenomen med min skoter å då var asmånga kuggar borta ( Bara sidorna)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Kolla drivaxelhylsan.

Sitter på drivaxeln, alldeles intill bromsoket.
Glapp och kuggningar där, är rätt vanligt.

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
Kolla variatorremen, hade exakt samma fenomen med min skoter å då var asmånga kuggar borta ( Bara sidorna)
Rem, check, såg fin ut!

Kolla drivaxelhylsan.

Sitter på drivaxeln, alldeles intill bromsoket.
Glapp och kuggningar där, är rätt vanligt.
Drivaxelhylsan ska jag försöka kolla så fort jag får tillfälle till! Hur fixar man den om det nu skulle visa sig vara glappt? Ny axel?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag vet ju hur den där drivaxelhylsan ser ut, och är det den som gett upp nu, då är det nog både axel och hylsa som behöver bytas :/

Ta tag i sekundärvariatorn och vrid, så ser du om den kuggar över :)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Balataremmen kan nog hitta på att vara brusten, så det är väl en trolig källa till vibrationer. Helt klart! :)

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
balataremmen???
Ursäktar så mycket för sent svar. Hehe. Tack till brorsan som ryckte in istället!

Iallafall, ja, skulle nog tro att balatan är åt helvete med tanke på att om man kör på lowrange från stillastående så reser den utan att man gör något.

Kryckan: Okej! Ska till och kolla de där i helgen!