Vid byte av kolv byta kolvbultslagret?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Antar du menar nållager?

Varför i hela friden ska du inte byta dom ??

100!?! kr st och då vet du att dom är fräscha...

Ut och samla burkar om du är pank

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Antar att han menar kolvbultslager då nållager bara är en typ av lager ;) ne men håller med vidgren fullt ut. Just nållager är svår att känna skicket på då man inte kan snurra och lyssna på dom, i värsta fall kan ju nålarna vara skadad utan att du känner något glapp.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Nållager håller rätt länge då rullarna har stor stödyta jämfört med kullager, men varför snåla och inte byta ett lager som kan gå sönder och riva sönder cylinder, kolv, topp mm mm !??

Anledning varför man inte byter nere är för att det är dyrt då man måste köpa vevstakssats med stake och lager sen måste man dela vevaxel, så inget jobb man går hemma på en kvart. Därför körs dom flesta vevstakarna tills det rasar då ingen eller få byter vevstake i förebyggande syfte.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har aldrig någonsin sett eller hört om ett haveri på kolvbultslagret , man kan tro att kolvbulten är sliten då man känner nötningen utanför lagret men det är från brickorna på sidan . men de är ju aldrig fel att byta till nya ändå , jag satte nya efter 700 mil ....

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de är klart att lagret kan skära , men på en f7a har jag aldrig sett dett trots att jag tom kört en av mina utan glykol så att cyl blev oval , vilka var dom 3 motorerna som skar ?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Thundercat (min pga havererad balans och vattenpump). Två wildcat 700 en pga vattenpump, den andra kom jag på inte hade skurna kolvlager.

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
lyfter den här tråden istället för att starta en ny.

Ska man även byta kolvbulten vid kolvbyte eller går det bra att köra på den gamla?

Mvh

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Kolvbult brukar ingå i kolvkitet så det brukar man inte behöva fundera så mycket på.
Verkar inte göra det för mig dock. (handlar om en arcticcat m7a).

Fick endast med kolven, knastrerna och ringarna.

Dock är det köpt från bengans så de kan ha gjort fel men kollar man i sprängskisser så ser det inte heller ut att följa med.

Jag har iaf köpt nya nållager samt brickor.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Min trippel var staken å lagret slut på men såg ut att kunnat ha rostat sönder sen har nån nål velat stå still. kostade närmare 300kr st dom så det blev en slant ändå.