Vidde elskoter

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Någon levererad serieproduktion till vintern 24/25 kommer då inte ske... då bör man kunna visa upp något mer klart nu än det där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De är bara hoppas de går bra för dem för ju fler elskotrar desto mer konkurens så de driver utvecklingen framåt.
Ang räckvidden så kan de va möjligt med 10 mil på hård led i sparsamt tempo. 18,5kw batteri i en medelstor bil som körs i 70-90kmt kommer ju ca 18,5 mil "på sommaren så 10 mil på en skoter som högst drar bara dubbelt så mycket på fin led i lätt tempo och inte för kallt så bör den komma 10 mil. Men kör man utanför leden i lättare snö kommer man såklart bara hälften så långt och i bondockingliknande körning drar ju en bränsleskoter 4-7lm så då kommer man nog inte längre än 2-3 mil med elskotgern.De går ju inte trolla med knäna så de har gjort ett så bra jobb de kan med 18,5kw batteri.
De finns ju massor av ledsnubbar pipelgubbar skidanläggningar så 10 mil duger för tillfället.
Ska man åka långt så kan man dra en släde med Tesla bilbateri :)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Ingen av er som reagerade på att den inte har något att ha fötterna på mer än två fotpinnar? Ser farligt ut tycker jag och opraktiskt. Deras 3d-modell på hemsidan har dock traditionell tunnel.
Ang. räckvidd så är det dock en ganska stor grupp skoteråkare som inte åker så långt när man åker ut, frågan är dock om den gruppen köper helt nya maskiner och är beredd att hosta upp 225 för Taiga Nomad (80km räckvidd), 227 för BRP electric (50km räckvidd vid 15km/h och optimalt före enl. deras produktblad) eller 296kkr för Vidde (100km räckvidd). Tveksamt, men samtidigt kostar en BRP 600r etec runt 200kkr så vem vet det kanske finns en liten marknad utanför företag som driver skidanläggningar och guideverksamhet. Dock skeptisk till att så många företag kan dela och överleva på den lilla kakan och då tillhör jag ändå den lilla lilla skaran som vill ha en el-snöskoter.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ingen av er som reagerade på att den inte har något att ha fötterna på mer än två fotpinnar? Ser farligt ut tycker jag och opraktiskt. Deras 3d-modell på hemsidan har dock traditionell tunnel.
Dock skeptisk till att så många företag kan dela och överleva på den lilla kakan och då tillhör jag ändå den lilla lilla skaran som vill ha en el-snöskoter.
Lite det jag menar att ha man inte mer att visa upp idag så tror jag det blir svårt att ha något vettigt serieproducerat ute till nästa säsong.
Jag köper lätt en el-skoter den dagen den är bättre. Men räckvidden är ett jätteproblem och inte smidigt när man kör slut på el. Inte så att man har 5mil till i en dunk som idag. För idag så drar maskinerna så pass att man ofta kör tanken tom.
Sen blir det inte kul när fler samlas i samma stuga och ska ladda över natten...