Video: skoterförare blir attackerad av älg sedan skjuter han den!

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Att han bara kör därifrån efter att ha skjutit ner älgen är förjävligt, han kan väl åtminstone avliva älgen så den slipper förblöda och se till att den tas om hand, vilken idiot.
Men man kanske blir sådär skjutglad med vapenlagarna dom har på andra sidan pölen...
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Han gjorde ju i princip alla rätt utom att han for i rädsla utan att avliva ordentligt. Tänk er själv in i situationen. Jag skulle då inte vara så kaxig. Dock hade ja väl kanske funderat på att vika av leden och köra därifrån men de är lätt att vara efterklok. Klart som fan att man skjuter en älgrackar för att rädda sitt skinn, de är trots allt bara ett djur.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Alla rätt? Hur svårt hade det vare å köra på sidan av leden? Finns ju hur mkt öppningar som helst att bara köra på sidan om.
Att han sen är en sån fegis att han inte kan se till att djuret verkligen avlider ju en annan femma.

Sen säger det ju lite om mentaliteten då man tänker "Nä men en skotertur idag kanske, bränna lite på nå fjäll å kanske käka en korv. Bäst jag tar med mig pistolen!"
Om det nu är björn han är rädd för så känns det ju som att en liten pistol har dålig effekt om man inte träffar jävligt rätt.

Sen är det väl tur átt han klarar sig så bra som han gör, han är ju bara dm ifrån att kunna bli ordentligt skadad. Men jag kan inte förstå varför han inte viker av leden i första läget? Var han rädd att polisen skulle ta han för att han kör på sidan av? (Troliga är väl att reptilhjärnan gick in, kan drabba de flesta och den brukar sällan tänka riktigt logiskt)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
det mest puckade jag sett, och hur ofta har man en pistol med sig på skotern?? `Murica!
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Det känns som det fanns alternativ att köra runt, som sagt helt galet att åka runt med pistol sådär...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har varit med om liknande sak.
Valde inte pistol-lösningen (har ingen, och skulle jag ha så skulle den inte vara med), valde istället att hålla åt sidan en bit.

En vuxen älg med rest ragg som kommer emot en och frustar och slår med benen är jäääävligt stor.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Oj oj oj..

Vapenlagar hit och dit löns inte ens disskutera runt jänkare, men det rör sig garanterat mer än bara älgar i skogen. Må ni ju begrip!!

Det ända han gjorde fel var att inte avliva korrekt!

Ingen människa som har kvar livsgnistan hade låtit det gå sådär länge innan det klickat.
Har tom. sett värre brukande av vapen av lagens långa arm i Sverige, när dom skjutit hundar osv.

Beväpnad eller ej, moraliskt eller ej, det där är en akt i självförsvar mina damer och herrar, inget annat!
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
stöter du på en älg med skotern så håller man ju för fan avstånd, kör av leden om den börjar närma sig, var ju hyfsad terräng så han hade lätt kunna köra därifrån, sen att han bara lämnar den halvdöd är förjävligt
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
och huuur vet ni att han lämna dit den ? han kanske åkte ner på isen slog av kameran for dit döda djurfan sen åt han upp den ;)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Fast vi pratar ju om en älgjävel... Fullt med grönklädda halvberusade gubbar som tillbringar hela hösten med att skadeskjuta och eftersöka älg....

Hade jag med mig en pistol ut när jag åkte och ställdes inför samma scenario hade jag också skjutit. Jag hade skjutit en älg med gott samvete om den hotade att förstöra min skoter t.o.m

Jag jagar inte djur alls och har aldrig gjort det men anfaller dom mig eller min egendom så gör jag vad som krävs för att avvärja.

sen angående avlivningen: han vände garanterat tillbaka och avslutade vad han påbörjat efter han bytt kalsonger.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jävligt lätt prata om allmänt vett bakom ett tangentbord. Jag har mött några älgar på skoterleden genom åren och jag har stått still tills fanskapet behagat vandra vidare. Har skrikit och ropat vid ett tillfälle och då gick den iväg.

Han gjorde ganska precis som jag gjorde och garanterat har han gjort det förut. Skillnaden just den här gången är att älgen gjorde något ovanligt.

Däremot:

Kommer man mellan en ko och en kalv så bör man flytta på sig
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Fattar inte vad han sysslar med! Hur jävla svårt är det att direkt vika ut åt höger eller vänster och köra runt älgen på bra avstånd och upp på spåret igen?!
Älgen har ju inte pluggat trafikvett direkt så den ser ju inget annat än ett hot som kommer mot honom!

Hade han bara varit normal innanför hjälmen så hade han enkelt kört runt,då hade älgen levt och han fortsatt sin färd.
Nu får vi hoppas att älgen dog utan att plågas och att macho-pickadollmannen fick skotern ordentligt söndersparkad!
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Och du tror att jag aldrig stött på en älg efter skoterleden? de är ju faktiskt inte så jävla ovanligt! när man är i skogen är man faktiskt på djurens hemma plan då SKA man visa respekt och förnuft, situationen kunde enkelt ha undvikits.

Men jag kan ju inte tvinga i dig eller någon annan vett så tycker du de här är rätt sätt att agera får det stå för dig men då skulle jag räkna med att bli väldigt opopulär om det är så du beter dig i naturen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har ingen pistol med mig ut när jag kör skoter så någon större risk för att jag nödgas skjuta en älg ser jag inte.

Sen hur opopulär jag blir av att klappa med händerna och tjoa åt älgar det vet jag inte men i Piteå så är det så vitt jag vet accepterat. Men om jag kommer till vilhelmina då ska jag passa mig för att gapa åt älgar!!

On topic: stress och press påverkar oss olika. Jag tyckte han gjorde rätt.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Stött på älg har nog många av oss gjort. Tjoat åt den för att locka på den har nog några gjort, hojta åt den för att skrämma bort den har nog många gjort .

Ang att han bär vapen, de e en fråga ingen av oss kan rellatera till, de är jag rätt säker på, och de ska vi nog bara vara glada för och uppskatta.

Att han känner sig skrämd efter älgens första utfall kan vi nog alla förstå.

De vi inte vet såvida de har framkommit i efterhand är vilka var med honom? Vem var den andra föraren. Hans bff? Hans fru? Hans barn?

Hade ni pistolen, och just fått 2-3 klövar mot er och insåg att de snart skulle komma fler, skulle ni fly eller illa fäkta? Ifall ni visste att era följeslagare kanske inte hade skickligheten/närvaron att kunde stumma ut i skogen och undkomma?

Jag vet inte mer än vad ni vet. När jag såg videon så blev jag blev rätt häpen när han körde förbi utan att avliva den, jävligt synd att de hände.



 
Last edited: