Viking 3 -00 fel med drivhjul eller variator? samt förgasare

tinollas

Medlem
21 feb 2010
34
0
1
Rättvik
Hej!

Har 2 problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.

1. Har haft en hel del strul, bla med tors-kontakten och förgasaren (mikuni 38-34/1. Men har fixat och satt dit det igen. Men jag har problem med inställningen. Får den inte att gå riktigt tycker jag. De inställningar som finns är ju luftskruven och tomgångsskruven. Den svarar liksom inte på gasen. När jag kolla stiften ser de ganska blöta ut. Har ställt luftskruven 1, 1/2 varv men även provat andra lägen. Får den för mycket olja? Man är ju rädd att skruva in oljepumpsviren för mycket :wondering:

2. När jag kör, framåt eller bakåt, väldigt sakta så "tandar" det nånstans, alltså det rycker lite i grejorna. Tänkte direkt på drivhjulen. Pallade upp den och körde men då var allt finemang. Blir alltså under belastning, men jag var själv och kunde inte kolla när jag körde om de tandade i mattan. Har samma bandspänning som jag alltid haft, men spände ett varv till bara för att kolla, men det hjälpte inte. Började fundera på om det kommer från variatorn. Men remmen är rel. ny. Funderade på om jag vänt den fel för det är ingen pil på den, men jag satte den med texten vänd mot mig iaf. Ska prova med en annan rem till helgen. Vad jag kan se/höra går växellådan som den ska. Till saken hör att jag hade av växellådan i julas då jag dragit gängpaj i bottenpluggen och fick en ny installerad. Funderar på om jag gjort nått fel där, men det var ju bara en på och av operation.

Undrar då om nån har råkat ut för detta tidigare, eller har andra insikter i vad det kan vara.

Väldigt tacksam
Stefan