viking går dåligt på låga varv

martinu

Medlem
28 dec 2013
24
0
1
har en viking 1 -89 som går bra på höga varv (när jag kör 30kmh och fortare). Men gör jag långsammare svarar den inte på gasen. Använder jag choken går det att köra (bludrar lite). Ingen tomgång har jag.
Har gjort ren förgasaren med tryckluft kliniskt, bytt bränsleslangarna, tagit bort oljepumpen. Vad kan felet vara?

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.183
150
63
Säfsen
Är till 100% säker på att du har oxid på lågfartsmunstycket och kanske även i passagen upp till lågfartsskruven. Men troligtvis bara munstycket.
Så ur med munstycket och använd en kardel från en wire eller liknande tunn metalltråd och rensa genom hålen.
Kör även med tråden in genom det lilla luftintaget baktill på förgasaren, som leder in till spridarröret för huvudmunstycket. Där är det små hål som ska ta in luft vid lågt gaspådrag. Bilden visar hur det röret ser ut. (går ej att ta ut)
Lägger också in en bild på Keihinförgasarens schema

Använd sedan mycket bräkleen och tryckluft och gör rent gasarens alla kanaler.
Keihin Main Jet tube.jpg
SRV carb diagram.jpg

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.183
150
63
Säfsen
Har du blandskruven rätt inställd?
Hur ser spetsen på blandskruven ut? Den ska var spetsig, men ofta så har den skruvats så hårt in i botten att den blivit deformerad. Isåfall får du kontakta en Yamahaåterförsäljare och köpa en ny. Kostar ungefär 45 kr.