Det kan även vara brist på jordning.
Yamaha RS Viking har en skarv för jord inne i kabelstammen, typ mellan luftburken och oljebehållaren. Den syns inte för den är inne i skyddshöljet, men själva skarven är av modellen ihoptvinnade avskalade kabeländar utan vare sig lödning eller skruvklämma.
Skoterklubben här hade en likadan Viking och många lustiga fel uppstod en vinter, med bara märkligare och märkligare fel. Alla mätvärden var riktiga och ström kom det fram till de olika punkterna överallt.
Efter felsökning hit o dit och högt å lågt, så skar vi upp höljet på kabelstammen och där dök den upp... en grönlysande kopparskarv av sämsta kvalitet. Det hade ärgat mellan alla ledare, så att det var brist på god jordning till det mesta, men tillräckligt för att kunna visa mätvärden vid testning.
Efter noggrann rengöring, mycket flussmedel och en bra lödkolv så var det full kontakt igen och skotern funkade många år ytterligare i klubbens tjänst.
Skotern var som ett lokomotiv på hård led med sladd bakom, den dubbade mattan gjorde dundersusen.
Enda som busade och krånglade var att det lätt blev ånglås i förgasarna vid varmare väder och tung sladd. Ja, och att skotern var en jäkla blyklump förstås