viking RS tipps?

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! jag va i väg här om dagen och köppte mig en RS viking. när jag gick igenom den hemma så märkte jag att främre saxen va svetsad (gått av en gång) och de va en hel den pop nitar som va lösa = vibrations sakor och för stora hål.....

det är en 2006

vad är de som brukar vara den svaga länken på dom? och vad är bra med dom och va ska man tänka lite extra på?

// Beckvall

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hej, har ännu ingen erfarenhet av dessa ännu, men eftersom vår skoterklubb inhandlat en -06 i superskick och lågt miltal så har jag lyssnat på "bruset", både Yamaha vst. och ägare säger att främst främre boggiearmen har en tendens att spricka/gå av och detta i röret som är lagrat i tunneln. -08 kom RS:n med förstärkta boggiearmar och röret är dessutom av grövre kaliber

Påstås oxå att det är främst vid hopp och lek som ovanstående inträffar pga hastig kompression av boggien

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
En kompis kör rs viking. När det är fjunig snö ute så isar det någonting hemskt i boggin. En axel brukar bli så grov av is att mattan blir spänd som en fiolsträng. Ha en gummiklubba i beredskap för det. Laddningsregulatorn hamnar under vatten där den sitter monterad så kontktstiften ärgar sönder och laddningen försvinner. (smältvatten som samlas i baljan)