vikta på variatorn

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
sitter hår å undrar va som händer om man viktar på variatorn lite mer än vad som sägs i papprena för v-kittet. med orginal inställningarna övervarvar den. jag vet att man kan ställa ner varvtalet på variatorn men var mer sugen på att prova vikta på lite mer eftersom ja inte tycker att variator kittet fungerar nå vidare. men då vet man ju inte om den kommer orka.

skotern är en skidoo summit 600 sdi.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alla skotrar är ju unika :)

Om den säger att du ska ha, säg 23 gram, så varvar den 8200.. ändra till 24 gram istället så kanske den varvar 8100 istället.. vilket är bättre

Ja du förstår nog vad jag menar :)

/F

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
okok men kan den få svårt att orka? vill inte dreva ner nå mer då den redan orginal varvar 50 000 (kryddat)

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
haha sant. de där var illa..

nytt försök. De jag menar är att jag vill minska toppvarven utan å tappa orken, dvs jag är rädd för att de ska gå för tungt upp till toppvarv, Eller är jag helt ute å cyklar?. hur mycket är lämpligt att vikta på?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså om du har en 600 så borde du ha maxeffekt på 8000..

Vad är de för variatorkit?
Vad varvar den nu med vilka vikter?

/F

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Det är bara att vikta på. Testa sen på hårt underlag för att se om den övervarvar, gör den ännu det vikta på lite till. Sen så ska du testa i lössnö också, orkar den inte varva ut där kan du sätta en hårdare fjäder till sekundären. Bara att laborera på till du är nöjd, då lär du dig bäst också! =)