VIKTIGT FELMEDELANDE - Yamaha RS modeller 2005-2007

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Härligt, hoppas alla som har en uttagen senare än 2007 åker till Yamaha och får detta fixat... 3 år gäller vid fabrikations fel..... Vet av några som fått motorras pga av denna.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det där problemet var då ingen nyhet. Men man ska veta att det inte är alla som får bekymmer med det där. Oftast drabbas dom som kör på jämn gas längre sträckor, t.ex hyrmaskiner.
Däremot så kan jag säga att en normalbegåvad person hör om den där är dålig, för att det rasslar på ganska bra.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sålde min korta monoshock till en RS ägare var motor hade rasat. Ingen som helst förvarning som Yamaha nämner i detta meddelande. Och ja det var kedjesträckare som la av. Han fick dock ny motor av Yamaha... (beror väl mest på att han köpte beggad skoter av handlare, annars hade det nog blivit att slanta skiten själv)

Om jag hade en RS så skulle jag ringa Yamaha direkt och kräva en stäckare. I sverige mörkar man ju gärna saker och ting.

Till monoshocken finns det massor med rättningar men frågar man handlaren så nja, känner inte till något men vi har ju inte sålt så många med den boggien... vilket skit snack. Men det går ju att googla fram det mesta....

Tex denna:

There is a recall coming from Yamaha within the next week for some 2009 FX Nytro (FX10Y, FX10XTY, FX10RTY, FX10TRSY, and FX10MTRY) models. There is a problem with the front suspension’s right side upper A-arm bolt loosening. Currently, Yamaha is working with the CPSC to put together a recall campaign. For now, you might want to double-check your A-arm bolts if you have an 09 FX Nytro.

På denna länk kan man läsa en del dock inte allt. Men man måste regga sig...

http://www.snowmobileworld.com/forums/forumdisplay.php?f=55

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Jag tycker att Yamaha är ganska bra på att värna om kunderna, dom har nog en goodwill som ingen annan skotertillverkare har. Sen så beror det nog mycket på vilken handlare man pratar om och hur villiga dom är att hjälpa till om det skulle jävlas med nåt.
Sen så gör dom ju skillnad om det skulle vara nåt fabr.fel som kan innebära fara för föraren, som t.ex att övre bärarmen kan lossna. Då blir det en återkallelse för kontroll av samtliga maskiner.
Men som i fallet med kamkedjesträckarn så händer det på långt ifrån alla maskiner, men det kan inträffa, och då blir det bara ett vanligt servicemeddelande om att det finns en ny typ av sträckare som man ska byta till.

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Vad kan det tänkas kosta att byta till den nya sträckaren?

Jag tycker jag har ett rasslande ljud från min maskin. Som ioförsig kan till stor del komma från variatorn men jag tycker det hörs mest som om det kom från samma sida som kjedjehuset.

Rekommenderas det starkt att byta sträckare?:wondering:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vad jag läst på Amerikanska forum tar det c:a 3-4 timmar för en verkstad + c:a 200$ i kostnader.
Så räkna på kanske 3-5'000kr om ni inte byter själv. Men snacka med någon väl informerad Yamaha ÅF.

Tex Bohlins eller NTC

Vh Rasmus

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag tycker att Yamaha är ganska bra på att värna om kunderna, dom har nog en goodwill som ingen annan skotertillverkare har. Sen så beror det nog mycket på vilken handlare man pratar om och hur villiga dom är att hjälpa till om det skulle jävlas med nåt.
Sen så gör dom ju skillnad om det skulle vara nåt fabr.fel som kan innebära fara för föraren, som t.ex att övre bärarmen kan lossna. Då blir det en återkallelse för kontroll av samtliga maskiner.
Men som i fallet med kamkedjesträckarn så händer det på långt ifrån alla maskiner, men det kan inträffa, och då blir det bara ett vanligt servicemeddelande om att det finns en ny typ av sträckare som man ska byta till.
Det ska inte spela någon roll med vilken handlare man pratar med. Goodwill ska hanteras lika. Men hos Yamaha så verkar det vara godtyckligt.

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
mercedes och yamaha är det samma bolag ?? tanke på att mercedes också brukar "mörka" brister och fel.. ;)

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Jag kollade upp detta efter som det va en som skrev att rasslet kunde vara kamkedjesträckaren. Fick då läsa att problemet med sträckaren _kunde_ uppstå efter att man demonterat den och monterat tillbaka den igen. Eller av annan yttre påverkan av en "mekaniker". Det står även i service meddelandet. Nu är det ju bara vad jag läst och hört på andra sidan Atlanten.

Det jag kom fram till och även vad andra sagt är att om skotern gått några hundra mil så behöver man inte vara orolig för att den bara ska tvär rasa.

Nu är detta inte hugget i sten utan bara min syn på det hela efter att ha gjort efterforskningar. Men för att helt gardera sig så borde man byta ut den.

För att kolla vilken man har så tar man lös bukplasten på höger sida och lyser underifrån så ska man se färgklickarna. Vissa maskiner oavsett årtal har faktiskt den nyare sträckaren.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland

Jag har tidigare kört Poo och Arctic, och jämfört med dom är Yamaha kort sagt en katastrof när det gäller reklamationer. Oavsett vad jag klagat på efter nyköp har handlaren aldrig nånsin hört talas om problemet!

Dåliga handtagsvärmare?! Har jag aldrig hört talas om, har du provat ställa upp effekten med knappen på styret? (Alltså, vilken kommentar-tror han att jag är svag?)

Lös bult i framvagnen?! Har jag aldrig hört talas om. Hur kör du som egentligen?? (Var glad att jag upptäckte det när det gick ca 7km/h istället för att ifrågasätta mig!)

Jasså, batteriet är urladdat fyra veckor efter nyleverans, märkligt-det har jag aldrig hört talas om, men nu har vi laddat det så det fungerar igen! (Detta efter att jag provbelastat batteriet och konstaterat att det var helt slut, vid närmare kontroll visar det sig att batteriet -som är helt förslutet- endast är fyllt till ca 40% med vätska och kan således aldrig hålla. Påpekar dessa för åtf som konstaterar: Ja, men nu har vi laddat upp det, så nu fungerar det! Idiot. Jag köpte ett nytt batteri hos en annan handlare och kommer aldrig att ens köpa en skruv igen hos den första.)

Det märkliga är att handlarna inte känner till internet? Informationen finns ju att söka fram på nätet om man ids leta. Även om den inte är officiell så kan man kanske forska i saken om en kund klagar-i synnerhet om det är en kund man aldrig haft tidigare och som precis har handlat för 135000:-, eller är det jag som begär för mycket?

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det där problemet är "old news" och ALLA yammahandlare ska vara informerade om saken. De problem som Tobbe... nämner är oxå kända problem som faller under garantin.

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Tobbe... : Finns ju alltid handlare som skiter i sina kunder efter betalning och andra som värnar om dom. Hörde nyligen en rolig säljar kommentar "You don't need to butter up the customer after you have closed the deal".

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, märkligt att det funkar i dessa tider kan man tycka. Å andra sidan köpte jag en ny Nytro i år igen, och av ngn anledning valde jag en annan handlare...
Lustig anekdot i det sammanhanget: Jag köpte alltså en ny RTX SE förra säsongen, när jag skulle köpa en ny likadan i år (Det var nån som tyckte sig behöva min förra bättre än mig, så han tog den utan att fråga först) så hade dom ju en flock nya -09or över. På prislappen i höstas stog det 125900, så jag frågade vad jag skulle få betala för en till vid rent köp-och påpekade att jag hade ju faktiskt köpt en av dom ifjol. Tja...jag måste räkna på saken blev svaret. Efter fem-sex minuter hade han räknat fram att jag kunde "få ta den för 124900:-"

Generöst att pruta 1000:- :)

Men som sagt, jag sätter inte min fot där mera.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jo håller med att den sista skitstöveln är inte född ännu.. men det bästa vi som konsument kan göra är ju att sluta handla av det företaget. Det är ju inte jag och du som förlorar på dålig service i långa loppet...

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Vad kan det tänkas kosta att byta till den nya sträckaren?

Jag tycker jag har ett rasslande ljud från min maskin. Som ioförsig kan till stor del komma från variatorn men jag tycker det hörs mest som om det kom från samma sida som kjedjehuset.

Rekommenderas det starkt att byta sträckare?:wondering:
Mitt motorrassel började låta mer och mer oroväckande. Framförallt när motorn blivit varm hördes det. Jag ringde en Yamahahandlare som tog det på allvar och kontaktade Yamaha. Nu är min kjedjesträckare bytt och det är så grymt stor skyllnad på motorn. Helt tyst!! Yamaha stod för hela kalaset. Tummen upp!!

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Jag kollade upp detta efter som det va en som skrev att rasslet kunde vara kamkedjesträckaren. Fick då läsa att problemet med sträckaren _kunde_ uppstå efter att man demonterat den och monterat tillbaka den igen. Eller av annan yttre påverkan av en "mekaniker". Det står även i service meddelandet. Nu är det ju bara vad jag läst och hört på andra sidan Atlanten.

Det jag kom fram till och även vad andra sagt är att om skotern gått några hundra mil så behöver man inte vara orolig för att den bara ska tvär rasa.

Nu är detta inte hugget i sten utan bara min syn på det hela efter att ha gjort efterforskningar. Men för att helt gardera sig så borde man byta ut den.

För att kolla vilken man har så tar man lös bukplasten på höger sida och lyser underifrån så ska man se färgklickarna. Vissa maskiner oavsett årtal har faktiskt den nyare sträckaren.
Hur då har hela högersidan löös men hittar den inte!

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Den sitter i bak-kant av motorn på höger sida. Dock så sitter den jääääätte-trångt till så det är bara till att lossa motorn om den ska bytas.