Viktigt! Gå och rösta idag 19/9-10!

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Jag går inte in på vilka Ni ska rösta på, det viktiga är att Ni går och röstar.

Så på med kläderna och gå iväg, även Din röst räknas!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag håller med!!

Gå och rösta - ta gärna på er finkavajen, det är högtidligt och traditionellt. Det är ju inte bara ens medborgerliga rätt, utan till viss mån finns ett mått av skyldighet också :)

Skulle gärna ha en åsikt om vilket håll folk röstar, men besparar er den, viktigast är trots allt att alla röstar.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
"Valtider! Om det ändå hade handlat om något så fredligt som blåvalar eller dylikt. Stora mysiga djur i havet som låter oss leva våra liv så som vi önskar, låter oss begå misstag att dra lärdom av och låter oss njuta av livet fullt ut, så länge detta inte skadar någon annan eller någon annans egendom.

Men, nej, valtider handlar istället om denna nästan blinda tilltro till att det behövs någon annan (TM) som fattar alla beslut åt oss och att människor generellt sett är alldeles för dumma, för att fatta egna beslut. (Med "människor generellt sett" menar jag givetvis inte gemene man, du eller jag, utan de där människorna som bara är för korkade för sitt eget bästa. Du vet, de där som skulle meka med gräsklipparen medan motorn går eller som gör inbrott på polisstationen, torkar katten i mikron etc.). Valtider symboliserar därför den där sjuka uppfattningen, att det är helt ok för en mindre grupp människor att bestämma över andra människor - mot deras vilja - för deras s.k. "eget bästa".

För att detta ska bli så bra som möjligt har samhällets smartaste, mest
kompetenta, ärliga och rakryggade människor erbjudit sig
att leda oss - helt utan några som helst egenintressen. D.v.s. de människor som är betydligt mer klarsynta över vad du SKA göra med ditt eget liv, än vad du själv är. Människor som inte drar sig för att ta DINA pengar för att säga åt dig hur du ska leva DITT liv. Människor som tycker att du är för dum, för ditt eget bästa. Jag talar givetvis om våra kära politiker!

Hur dessa människors och i förlängningen statens befogenhet och rätt att bestämma över dig och mig har skapats, har ännu ingen lyckats förklara för mig. Jag har aldrig ställts inför ett aktivt val. Jag har aldrig skrivit under ett kontrakt som annars alltid är brukligt mellan två parter som ingår i ett längre (i detta fall livslångt) utbyte med varandra på den fria marknaden. Kort och gott: Det är inte frivilligt - jag är tvingad! Om jag inte går med på de "lagar" som jag på något magiskt sätt anses "skyldig" att följa, då får jag problem. Allvarliga problem!

Det spelar ingen roll om jag säger: "Jag skadar ingen, jag respekterar andra människor och jag vill bara bli lämnad ifred! Jag vill leva mitt liv i lugn och ro, i ett frivillig och ömsesidigt utbyte med min omvärld. Jag är beredd att betala för de tjänster jag använder och göra rätt för mig, men snälla tvinga mig inte till något jag inte vill!". Nej, det spelar ingen roll, för följer jag inte dessa s.k. "lagar och förordningar", som jag aldrig har gett mitt samtycke till, då får jag böta, blir inlåst eller i värsta fall dödad, om jag skulle vara dumdristig nog att stå på mig och försvara min rätt att inte bli tvingad till något.

Få har ens tänkt tanken att det skulle vara något fel med detta "fina demokratiska system" vi lever i. Visst! Demokrati är bättre än en ren diktatur, men det innebär ändå ALLTID att en minoritet - mot sin vilja - blir tvingade till saker, med hot om repressalier om de inte går med på majoritetens krav. Demokrati är en majoritetsdiktatur, två vargar och ett får som röstar om vad man ska äta till middag - trots att fåret inte vill vara en del av systemet. Det är väl ett fint och humant system?

Jag hoppas på en framtid där människor lämnar denna förlegade relik, med undertoner från feodalsamhället, bakom sig. En framtid där människor - på helt frivillig basis - får leva sina liv så som de själva önskar, så länge de inte skadar andra människor eller deras egendom. Jag vill låta människor frivilligt (!) ingå i vilka system de vill, må det vara ett demokratiskt system likt Sveriges, kommunistiskt likt Kubas eller en urspårad Korporativistisk republik likt USA -det spelar ingen roll, så länge det sker fredligt och ingen blir tvingad, d.v.s. så länge det sker FRIVILLIGT!"