På bärigheten har det marginell betydelse.
Det beror på vilka krav du ställer.
Jag ställer ganska höga krav och jag skulle inte kunna sitta på en v-800 tack vare den ökade vikten som gör den ohemult jobbig att hantera. Den blir mycket mer tungstyrd och svårkörd. Du måste anstränga dig mer och man fastnar mycket oftare och när man gör det är den ännu jobbigare att ta loss. Vidare så är vikten placerad där fram vilket gör den mycket tippig och opålitlig samt att skidorna kommer att gå djupare vilket i sig ibland är en orsak till fastkörning.
Å andra sidan är v-800:an så mycket billigare i drift. Den drar lite soppa och den är mycket pålitlig.
Problemet med 550:n är att den kan börja skära och ha sig. Normalt sett så kommer motorn att hålla en livstid om den håller de första 50 milen och om den inte gör det så kommer den att hålla på och smånypa och skära titt som tätt. Det beror på att cylindrarna är för trånga men om man sätter dit cylindrar från en 2010 550-motor så ska den gå bra. De är bättre, vidare så har de ett italienskt tändsystem som tydligen inte är bra. Allt enligt stenmarks från tärna.