Viktskilnad Ranger 550 och v-800

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
På bärigheten har det marginell betydelse.
Det beror på vilka krav du ställer.

Jag ställer ganska höga krav och jag skulle inte kunna sitta på en v-800 tack vare den ökade vikten som gör den ohemult jobbig att hantera. Den blir mycket mer tungstyrd och svårkörd. Du måste anstränga dig mer och man fastnar mycket oftare och när man gör det är den ännu jobbigare att ta loss. Vidare så är vikten placerad där fram vilket gör den mycket tippig och opålitlig samt att skidorna kommer att gå djupare vilket i sig ibland är en orsak till fastkörning.

Å andra sidan är v-800:an så mycket billigare i drift. Den drar lite soppa och den är mycket pålitlig.
Problemet med 550:n är att den kan börja skära och ha sig. Normalt sett så kommer motorn att hålla en livstid om den håller de första 50 milen och om den inte gör det så kommer den att hålla på och smånypa och skära titt som tätt. Det beror på att cylindrarna är för trånga men om man sätter dit cylindrar från en 2010 550-motor så ska den gå bra. De är bättre, vidare så har de ett italienskt tändsystem som tydligen inte är bra. Allt enligt stenmarks från tärna.
 

RangerLts

Medlem
4 mar 2010
28
0
1
Kilona sitter ju på v800 som sagt främst där fram så den far ju lite mer dit den vill.
Därmeot så är ju v800 en mycket bättre motor, starkare och mycket lägre tillslag och bättre att smyga med. 550:n kan upplevas som svag och slira på remmen ibland vilket medför att den går lite ryckigare när man ska smyga igång då det går tungt. Dessutom tar ju 550:n hiskeliga mängder bränsle så totalt sett tycker jag v800 är en bättre skoter!
Dock är varken 550 eller v800 i närheten av gamla Ranger Lts och Forest Fox när det gäller lössnö egenskaper men man får ju inte allt.......!