Vilka slitdelar i variatorn bör bytas då och då?

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hejsan!

Kan ingenting om variatorer men inser att jag behöver riva den och fresha upp den. Har fixat upp allting annat på skotern (motor renov m.m)

Hur river jag variatorn?
Vilka slitdelar är vanliga att få byta?
Sitter rem rester vid axeln, byta nån packning?

Vilket rem ska jag ha till min skoter?

Tacksam för alla svar, allt detta gäller en Enduro 700 -01

MVH / Andreas L

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
byt glidklackar i variatorn och rengör allt så att det går lätt utan kärv.
är bara bulta lös den och plocka isär allså samma för båda.
du behöver inte ta lös hela inre skivan för att byta slitagedelar på primären.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
3st, men ganska bänt att få isär sekundären måste pressa ihop den samtidigt som du ska få bort segersäkringen. Sen att få tillbaka är ändå roligare :p Glöm inte att kika i vilket hål fjärdern sitter i, och sedan förspänna 1/3 varv :)

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Någon vänlig själ som finner gummiringarna och glidklackarna åt mig på typ duells? Vet inte om det jag hittar är rätt då jag inte ens vet hur grejjorna ser ut :)

Om min fjäder är på tok för mycket spänd i variatorn (vilket killen som motorrenoverade den sa) Hur släpper jag på den? Skotern växlar aldrig upp när man kör över isar osv, så vågar aldrig hålla tumt :)

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
kolla om det är glapp. och beställ om de är de

Precis allting sen jag köpte skotern ifjol har varit glappt snett eller löst, så antar att det är glappt : )

Men som du säger, smartare att kolla först! Någon som kan förklara tillvägagångssättet att riva en variator? Både sekundären och primären? Jag fick den in-line,ad i vintras, måste det göras igen då?

Vilken rem ska jag ha?

Fan mycket frågor :) Hoppas på svar! Tacksam för svar!

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
Precis allting sen jag köpte skotern ifjol har varit glappt snett eller löst, så antar att det är glappt : )

Men som du säger, smartare att kolla först! Någon som kan förklara tillvägagångssättet att riva en variator? Både sekundären och primären? Jag fick den in-line,ad i vintras, måste det göras igen då?

Vilken rem ska jag ha?

Fan mycket frågor :) Hoppas på svar! Tacksam för svar!
jag skulle be en kompis hjälpa mig för de kan vara lite knixigt med fjädern.
de ska vara en bult/låsrig, de hade jag på min iaf som skulle bort.
De är viktigt att du köper rätt rem så jag tycker du ska gå till åf och kolla med dom. :cool: