Vilka variatorer kan jag byta till?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Nu har variatorn på skotern börjat ge upp, det är rullarna som glappar som attan och den rörliga skivan känns glapp.

variatorn är en comet 108exp och sitter på min ext 530.

ny variator går på 4000kr och det känns på tok för dyrt.
har slängt ut skotern till försäljning men tänkte försöka hitta en annan passande variator billigare, beg mm. och undrar vilka som passar? dvs med samma rembredd osv.

vikterna är bra och har nya bussningar i variatorn jag har, och tillslagsfjädern är ny också. gör ju inget om dessa grejor går använda, men jag vill ju få igång skotern igen snarast så jag slipper göra mig av med den då jag gjort ganska mycket på den och fått den jäkligt trevlig i övrigt.
ny matta och nonslip och powerreeds mm...

så jag behöver tips, får jag inte tag på variator som funkar till rätt pris så byter jag bort den mot nån gammal lappmoppe om det går.

tips och råd snälla ni, hjälp mig rädda resten av vintern :eek:

//Dennis

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Nu har variatorn på skotern börjat ge upp, det är rullarna som glappar som attan och den rörliga skivan känns glapp.

variatorn är en comet 108exp och sitter på min ext 530.

ny variator går på 4000kr och det känns på tok för dyrt.
har slängt ut skotern till försäljning men tänkte försöka hitta en annan passande variator billigare, beg mm. och undrar vilka som passar? dvs med samma rembredd osv.

vikterna är bra och har nya bussningar i variatorn jag har, och tillslagsfjädern är ny också. gör ju inget om dessa grejor går använda, men jag vill ju få igång skotern igen snarast så jag slipper göra mig av med den då jag gjort ganska mycket på den och fått den jäkligt trevlig i övrigt.
ny matta och nonslip och powerreeds mm...

så jag behöver tips, får jag inte tag på variator som funkar till rätt pris så byter jag bort den mot nån gammal lappmoppe om det går.

tips och råd snälla ni, hjälp mig rädda resten av vintern :eek:

//Dennis

Hej !
Du kan ju byta rullarna samt byta bussning dvs det som orsakar glappet !
men då måste du ha tillång till en press.
Eller så kollar du någon skoterskrot typ storumans snöskoterskrot.
Lycka till :ciao:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
köp en begagnad P85 ifån en polaris.. det funkar rätt av.....

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tack för svar!

mjo, men jag får olika bud hela tiden, och jag är även lite förvirrad.

enligt alla tabeller så sitter det comet 108 exp på min skoter, och enligt sprängskisser så ser det ut att stämma, men på vissa sidor, så ser inte 108exp ut på bild som min, min ser ut som en 102c eller 108c, och själva skivan som håller tillslagsfjädern är inte rund som på bilderna på 108exp.

det får mig att undra vilken variator som sitter på skotern, om det blivit bytt någon gång, eller om 108exp en gång i tiden hade en sån skiva som inte är rund? Hur kan jag kolla vilken variator jag har?

och sen säger vissa att repsatsen är att kasta pengarna i sjön för det håller bara 150 mil, och kostar i alla fall 750kr plus specialverktyg. och ny spindel med prylarna på kostar till 108exp nästan 3000kr, och till 102c och 108c ca 1600kr, vilket är vettigare, och jag är inte ens säker på vilken variator som sitter på längre.
då tillslagsfjäder och vikter är bra på den jag har, så har jag ju bestyckningen klar, om jag får tag på en likadan, eller en 9-bultars vilket jag hört de ska passa till.

ju mer jag försöker kolla upp desto mer frågetecken får jag.

det är i alla fall samma rem på min som på t.ex
Skidoo
formula dl 670/700 -99-01
formula z 670/700 -98-00
och
lynx enduro 400 f -01-05
lynx enduro 500-700 -01-05 ej ho eller sdi

men då är det kanske inte samma passning på vevaxeln?

edit:
en p85? passar rakt av? hur blir det med viktarmar och tillslagsfjäder? passar de också rakt av?

Last edited: