Jag undrar vilka verktyg ni brukar ha med er när ni drar till fjälls med erran nytro ? Förrutom verktyg är det nått mer ni tar med er förrutom,mobil,gps och fika ?
Jag har alltid ryggsäcken packad med :
*tändare
*papper
*kniv
*vikbar såg
*multitång
*1.5l vatten
*extra handskar
*extra glasögon
*extra ansiktsmask
*ett underställ
Och ev mat
Har inte mycket grejer med mej, ska jag ut och åka puder så vill jag inte ha en 10kg ryggsäck med mej.
Brukar ha med extra hjälmluva och extrahandskar.
Övriga problem löses med mobiltelefonen & att aldrig åka ut ensam.
Tar med så mycket jag får med under dynan, då jag hatar att ha en ryggsäck som studsar runt och hakar fast i träden...
*Orginal verktyg + bits och ett spärrskaft
*någon rulle silvertejp
*plånbok och telefon
*yxa
*spade
*någon godisbit
*vatten
*första hjälpen kit
*lavin sond
*handskar
*extra linser till glasögonen.
Ryggsäck med vatten, handskar, mössa, tjocksockar, schweizisk armekniv,
under dyna har jag medföljande verktyg, ihopvikbar såg räddningslina utifall nån går igenom isen och en polygrip.
Tack för alla svar :ciao:
När jag startade denna tråd så tänkte jag mest på verktygen man bör ha med sig när man kör nytro ? Vad brukar kunna krångla/lossna osv?
Fick ju typ inte köra nå med min nya x-ride förra vintern :mad2:
Jag har en bra vattentålig gps garmin zumo nånting.
Det var yamahacenter som klantade sig när dom monterade kompsänknings packningen från mcx och det tog i från november till skärtorsdagen för dom att fixa detta ! Bla pga att dom inte monterade ihop motorn rätt efter packningsbytet ! Det var nå skims till en ventil som satt fel så motorn tickade vid uppstarten, och det tog typ 5v för dom riva och skruva ihopnden igen grrrr!
Men nu går den bra och överhettar ej efter 200m-1mil som den gjorde innan pga att pakningen läckte och skapade övertryk i kylsystemet. Det var mycket mer små strul från deras sida oxå men det orkar jag inte skriva nu det blir en liten roman då
Det kan ju ha varit ett fab fel på den första packningen oxå !men det ska inte ta en vinter att byta
Tänkte bara nämna att alla delar var fabriksnya ! Skotern,turvokit,v-kitt sek helix osv!
Ser att vissa skulle behöva pulka efter skotern med så mycket grejer.
Annars kan ni göra som jag lägga yxan ketchup dressing korv bröd lite papper och gasbrännare (som fungerar knappt vid -20.
Så efter 5-6 mil körning så öppnar man väskan och allt i väskan är nedsmetat av ketchup och dressing.
<Just spännband brukar jag ha med mig . Går att bogsera/ spänna upp samt det gåt att vinscha upp från nån dike.