Vilken är bäst?

Cenbro

Medlem
23 apr 2008
8
0
1
Vill slänga in en fråga som det kanske inte går att svara på!?
Vilken motor är bättre eller sämre av SXR 700-02 eller Viper 700-02:hmmmm:

Okej! Grejen är att jag har en Venture 700 -02 som jag vill byta mot en enkeldyna kortband och funderar på att byta den mot en Viper -02! Rätt eller fel??
 
Last edited:

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Först kan jag säga att det inte finns någon sxr700(ca 110hk) -02 utan den gjordes bara -00 och -01. Sxr600 fanns -00 till -02. Vipern(ca 120hk) kom -02, lite lätt så kan man säga att motorn i den är en blandning av sxr och srx. Viper är med avgasportar och sxr är utan. Det skiljer 10 hk mellan modellerna på ett ungefär, vipern har mer. Båda dessa skotrar har en singel pipa monterad. Det finns också SRX 700 -98 till -02, i den är det strax över 140 hk trippel pipor. Fasst det är en tyngre maskin och har sämre fjädring(är en lakeracer). Man kan sätta trippel pipor på sxr och vipern också, sxr är det nästan bara bolt on och jusstera förgasarna. Fasst med vipern så skulle jag råda alla att läsa på lite innan de monterar pipor på den.
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Vilken motor är bättre eller sämre av SXR 700-02 eller Viper 700-02?

Kom på att jag inte riktigt svarade på frågan :O.
Om du kör med orginall motorer och rätt inställda så är båda motorerna i topp 5 av alla sport motorer i hållbarhet. Av vad jag har för erfarenhet av dem så är båda ungefär lika bra. Vipern med lite mer snärt i sig och sxr är det mer gummibands effekt i. SxR är det sjukt bra hållbarhet i och vipern kommer nog inte långt efter men då har vipern också lite mer effekt :)
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Yamis har helt rätt i sitt andra inlägg, det är hyffad gummibands effekt på sxr motorn. Har nämligen likadan motor i min mm 700.
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Ja men tycker den gummibands effekten är rätt skoj JeppeR :). Ett tips är att montera på reedspacers på sxr motorn Cenbro. Mellan förgasarna och cylindrarna monterar man en distans. Plus att man kan modda slutburken och få ett grymt skönt ljud på sxr, utan att det blir för högt. Enda slutburken(modd) som ger mer effekt än orginall. Bara borra ett rätt stort hål rakt upp i burken från utblåsets sida. Kommer inte ihåg optimala måttet.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag skulle välja vipern. Har haft en och körde ca 650 mil med den. Enda som gick sönder under tiden var en handtagsvärmare. Grymt fin motor och hållbarheten på maskinen är i topp så länge den är orginal i motorn.

Dricker betydligt mkt mindre olja än dom gamla 700 motorerna ca 50% mindre.
Jämnare gång, mkt mer lätt startade när det är kallt.

Soppa förbrukningen med orginal mattan är låg för en trippel ca2.2-2.4 milen under hård ledkörning.

Se till att rengöra avgasportarna om du köper en.
En mkt lättkörd maskin som är underskattad.
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Jo berrob har sina åsikter, bra skrivet men jag håller inte med. Att vipern drar mindre olja är sanning med en liten tvist. För en sxr som är rätt inställd drar definitivt inte mer olja. Tanke på att min drog under 2 liter milen blandad körning(sx700).
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe Yamis, en av dom större förbättringarna med Viper motorn var just minde oljeförbrukning. Man kan alltid optimera inställningarna men med fabriksinställningar vilka är helt säkra så drar vipern mindre olja.

Kompisens MM 700 drog rätt ofta mindre soppa faktiskt, troligen beroende på körstil MEN den drog dock mer Olja... Ungefär dubbelt så mkt...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Här är några fakta: "The last item that really impresses me is that not only has Yamaha pumped 18 additional horsepower into the new Viper engine, it used 1/2 the oil and gets 15% better fuel consumption."

"The engine is based on the legendary SRX motor, but it's 696cc triple powerplant is new from the case up. The engine shares some of the similar design attributes of the SRX. The triple exhaust ports are smaller versions of the SRXs, but the cylinder castings are more compact than the SRX making the cylinders lighter. The Vipers exhaust ports are also CNC machined which helps provide more consistent power curves.

Along with the cylinder castings being lighter in weight, the one-piece head on the Viper reduces weight even further. The Viper is also the first Yamaha to offer varied compression ratios by cylinder. The #1 cylinder ration is 5.9:1 while the #2 and #3 cylinders ratio is 6.7:1. You'll use the same main jet sizes on all the cylinders as you add pipes or silencers to the Viper. The issues of staged jetting are completely eliminated. Almost as good as fuel injection.

The weight savings continue within the engine with the crank shaft. The Yamaha tradition of using heavy duty duplex rollers continues as well as crankshaft welding to provide extra strength. The new design remove material from the crankshaft where it's not needed to reduce rotational weight by 1.5 pounds."

"The improvement that you'll notice the second you fire up your Viper, is the new ignition system. The 18-pole stator design delivers a whopping 300W of power for the brightest whitest light on the market. The 360° D.C. ignition system also fires each plug separately for strong and consistent spark. To continue still with Yamaha's weight saving measures, rare earth flywheel magnets are used like in the SRX. Rotating mass is reduced by 2 pounds. The end result of the new system is a better timing curve that increases low-end power and throttle response. The lights also never dim when the snowmobile is idling."

"The reoccurring theme continues to be weight savings. Numerous changes to the frame, bulkhead, cooling system heat exchangers and the generous use of aluminum have taken another 4 pounds off the chassis. The engine is set lower in the chassis than last years SX 700 lowering the center of gravity and improving cornering characteristics. Small details that helped remove weight are the aluminum rear bumper design and the bracing in the engine compartment."

"The strongest chassis in the industry features increased aluminum usage to reduce our already-industry-lightest chassis weight. New parts include a lighter frame and tunnel design, aluminum front bumper brackets and aluminum rear bumper."

"Best New Motor: There really aren’t all that many new engines this year, and we don’t expect too many in the next few years as we all wait for the EPA to (some year) get around to telling us exactly what our future emissions targets are going to be. This award has to go to the newest triple in the Yamaha SX Viper; yes, a triple, in a world of twins. When we get into this kind of power output, the advantages of a triple become obvious, despite a generally heavier engine. The smoothness, broad power band, fuel economy, technologically advanced ignition system, and the lowest engine noise levels yet from a high performance two-stroke snowmobile engine. The new Polaris VES 700 twin deserves honorable mention, and this engine will likely outsell the Viper. The VES 800 is still too rough around the edges to be seriously considered. The 570 fan-cooled Suzuki (Arctic Cat) is nice work, but it’s pretty basic. Least impressive new motors? The 800 EFI from Cat was not ready (yet), nor was the 800 VES twin from Polaris"
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Ja med fabriksinställning direkt från kartong så drar säkert sxr dubbelt så mycket olja. Har haft srx, viper och sx maskiner på gården och kan inte säga att jag upplevde att någon av dem drog mer eller mindre olja. SX:n hade man varit och fipplat en del på så det kan ha inverkan. Fasst jämnfört med yamaha:s twin maskiner så drog de lätt hälften så mycket olja(har en vmax500 -94 kvar).