Vilken 440 är bäst??

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Jag kör en Racing 440 -04 nu.

Är helnöjd med skotern, dock saknar man ju lite på toppen men det är ju en 440 så man får väl inte räkna med annat.

Ska ju bli bankörning och dylikt och då är den perfekt!
Kanonbra fjädring runt om.

Kolvarna i min maskin har gått 71 timmar nu, så inte är det kolvbyte hela tiden, och då är det fullt ös hela tiden. Är väl dags att byta nu för börjar bli tröttare.

Såklart man får räkna med lite mer skruvning, 440arna har dom ju klämt ur i stort sett all effekt så grejerna slits ju!

Slutsats:

Vill du ha en rapp maskin? Inte ute efter toppfart så mycket (Toppar ungefär 120 - 130).

Som du kan smiska efter lede och crossbanan? Stötdämparna sväljer det mesta..
 

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
faktum är att en 440 håller lika bra som en 600 om man sköter den som det är tänkt att den skall skötas. om man byter kolvar i tid, ser över bestyckningen då det behövs, ger fan i pipvärmare, ställer tänningen på 0 och tankar 98oktan och en vettig olja. då törs jag nästan lova att den håller precis lika bra som vilken annan skoter som helst. punkt
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Nyligen köpt en 440 -07 , grymt nöjd med köpet. Hänger ju på de större maskinerna hur lätt som helst på lederna. Visst, efter sjön tappar den ju, men har inget intresse av att ligga och plåga maskinen i 150.. Håller med alex.e också. Sköter du din 440, du behöver inte nödvändigtvis vara SÅ duktig på skruva, så håller maskinen. Kör man sin 440 som den ska köras håller den utan problem. Ni som har haft en dålig uppväxt med 440 ska dock inte dra alla maskiner över en kam. Det finns maskiner som är hur bra som helst.
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
kan bara hålla med att de är mkt fördomar mot 440, särskilt från dom som aldrig ens haft någon!
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
men det är väl mycket rappel och mekning?
eftersom att dom är väl så vässade från fabrik?
Som de är sagt innan så beror de ju helt på hur man sköter om dom.
Om man har lite koll på stiften när man är ute och åker och byter kolvarna i tid så ska de inte vara någon fara alls anser jag.
Jag har haft 2 st 440 och båda har gått kanon fint och inga som helst problem med dom!
 

Rillan

Välkänd medlem
13 mar 2007
178
0
6
Skellefteå
Blir så less på alla som bara klagar på 440 maskiner hela tiden!!
Vill man inte skruva alls bör man nog låta bli att köra skoter eller ha hutlöst mycket pengar så man kan lämna skotern till en verkstad varje gång det krånglar, för det kommer det att göra förr eller senare! Oavsett vad du kör för maskin!

Beror ju givetvis helt på vad man ska använda skotern till!
Har själv kört ski-doo 440 nu ca 4vintrar i rad, först en Mxz 440x 01 och nu har jag bytt upp mig till en rev 06a,
Har inte haft några problem som man kan skylla på kubikcentimetrarna! Krånglar inte mer än en större skoter!
Kräver möjligtvis mer underhåll, men det är ju halva nöjet med alla skotrar!?
Sköter man skotern och kör som en 440 bör köras är det absolut inga problem!
Chassiet på en 440 är även mycket mycket stabilare än på större motsvarande skotrar då dom är bygda för tävling.
Söker du däremot en skoter som du vill ligga och touringköra med eller ligga och pressa på sjön i 200km/h är kanske en 440 inte det bästa alternaivet! ;)