Vilken a-arm är sned?

bela

Medlem
16 feb 2010
14
0
1
Luleå
Hej, jag har just köpt en RC800 07 (privat...) som jag upptäckt ett fel på, först trodde jag att styret var lite snett men enligt säljaren så var det "kanske lite snett" men han trodde det var styrstålet som var dåligt som gjorde att den drar åt vänster.

Sen har jag upptäckt att det nog är a-armen som är felet. De två rören som bildar a-armen som i sin tur håller i skidan är i våg på vänster sida, dvs om jag skulle lägga a-armen på bordet skulle den ligga hyfsat plant på bordet. På höger sida så är armen utanför avstyvningen närmare skidan inte i våg, dvs. det bakre (om man står framför skotern) röret ligger nedanför det främre och skjuter fram skidan.

Hur ser det ut på när det är original och rakt? Jag ska till en handlare idag och höra men ack och ve vad surt.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de skaa vara raka å fina...men låter konstigt att den ska trycka fram..då man oftast får en smäll bakåt så brukar armen ge med sig bakåt..
hur står skidorna om du ställer dem raka..är de någon skillnad..alltså att ena skidan är längre fram/bak än den andra?...den behöver inte dra åt något håll heller bara för att den är sne..kolla isf chassit så inget är snett dära..då kan de dra..

bela

Medlem
16 feb 2010
14
0
1
Luleå
Jo den ena skidan (vänster) är lite bakom den andra och pekar något utåt då styret är rakt medan den högra står rakt. Kan det vara så att den vänstra fått en smäll? Svårt att köpa nytt om man är osäker på vilken som är rak...

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Säkert vänster a-arm som har fått känning på stubbe/sten. Kolla också att inte dämparn är sne, tråkigt att det var mer allvarligt än du trodde.

bela

Medlem
16 feb 2010
14
0
1
Luleå
Ja, man är ju för ärlig för att köpa saker. Jag hade aldrig kunnat stå där och säga jo nog är det styrstålet... Han såg kanske att jag inte var världsmekaniker och lite övertända på att köpa skoter men ändå. Jag har efter mer undersökning sett att det säkert är som ni säger, vänster har fått sten/stubbkänning. Bara att skaffa en sådan och hoppas att det ordnar saken.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Lasta skoter på ett släp och ta den med till ÅF. Han hjälper dig garanterat att utröna vad som behöver bytas.